Yleisimmät kustannukset henkilöstöpalveluissa : kustannusten ennakointi asiakkuuspäällikön näkökulmasta
Lempinen, Saara (2023)
Lempinen, Saara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437159
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli avata henkilöstöpalvelutalon näkökulmasta työnantajalle aiheutuvia kustannuksia palkan sekä sen sivukulujen lisäksi vuosilomalakiin perustuvan vuosilomapalkan, vuosilomarahan sekä vuosilomakorvauksen osalta, kuin myös yleisimmät kustannukset työehtosopimuksista, kuten työajan lyhennysvapaa sekä arkipyhät. Opinnäytetyössä ei oteta suoraa kantaa hinnoitteluun vaan keskitytään kustannusten aiheuttajiin ja näiden nimikkeiden selkeyttämiseen sekä siihen, miten työsuhteiden keston vaihdellessa erinäiset työnantajan palkanmaksuvelvoitteet sekä kustannukset nousevat suhteessa työsuhteen kestoon.
Teoreettinen viitekehys muodostuu työoikeudellisista laeista, yleisimmistä työehtosopimuksista henkilöstöpalvelualalla sekä hinnoittelustrategioista. Kustannukset ja hinnoittelustrategiat käsitellään omina osioinaan.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, jossa aineistonhankintamenetelmänä käytetään henkilöstöpalvelualan asiakkuuspäälliköiden haastatteluja. Haastattelukysymyksillä pyrittiin kartoittamaan nykyhetken tilannetta asiakkuuspäälliköiden kokonaiskuvan käsittämisestä palveluiden hinnoitteluun liittyvien kustannuksien osalta.
Haastattelujen tuloksena huomattiin, että kokeneilla asiakkuuspäälliköillä on tiedossa työnantajalle aiheutuvat kustannukset teoreettisen viitekehyksen muodostamista nimikkeistä. Vaikka asiakkuuspäälliköillä on kustannukset tiedossa siinä määrin, missä niitä ennalta voidaan arvioida, ei näitä silti saada sisällytettyä jokaiseen asiakasopimukseen. Tutkimuksen perusteella voidaan huomata, että viitekehyksen pohjalta asiakkuuspäälliköille voitaisiin tehdä materiaali, jonka avulla kustannukset saataisiin paremmin perusteltua asiakkaille.
Teoreettinen viitekehys muodostuu työoikeudellisista laeista, yleisimmistä työehtosopimuksista henkilöstöpalvelualalla sekä hinnoittelustrategioista. Kustannukset ja hinnoittelustrategiat käsitellään omina osioinaan.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, jossa aineistonhankintamenetelmänä käytetään henkilöstöpalvelualan asiakkuuspäälliköiden haastatteluja. Haastattelukysymyksillä pyrittiin kartoittamaan nykyhetken tilannetta asiakkuuspäälliköiden kokonaiskuvan käsittämisestä palveluiden hinnoitteluun liittyvien kustannuksien osalta.
Haastattelujen tuloksena huomattiin, että kokeneilla asiakkuuspäälliköillä on tiedossa työnantajalle aiheutuvat kustannukset teoreettisen viitekehyksen muodostamista nimikkeistä. Vaikka asiakkuuspäälliköillä on kustannukset tiedossa siinä määrin, missä niitä ennalta voidaan arvioida, ei näitä silti saada sisällytettyä jokaiseen asiakasopimukseen. Tutkimuksen perusteella voidaan huomata, että viitekehyksen pohjalta asiakkuuspäälliköille voitaisiin tehdä materiaali, jonka avulla kustannukset saataisiin paremmin perusteltua asiakkaille.