Markkinointistrategia aloittelevalle yritykselle
Pajari, Tiia (2023)
Pajari, Tiia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337103
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä luotiin aloittelevalle yritykselle markkinointistrategia. Opinnäytetyön toimeksiantaja StriiMouse on vuonna 2021 perustettu media-alan pienyritys, joka toimii Kymenlaakson alueella. Työn tarkoitus on antaa yritykselle suunnitelmallisuutta markkinointiin ja auttaa markkinointitoimenpiteissä tulevaisuudessa. Työssä on huomioitu asiakashankinnan ja myynnin tehostaminen.
Opinnäytetyö on produktiivinen opinnäytetyö, jossa hyödynnetään myös laadullisia tutkimusmenetelmiä. Työn teoriaosuus sisältää markkinoinnin tärkeimpiä elementtejä ja markkinoinnin strategiaa. Samalla on pyritty huomioimaan pienyritysten näkökulma markkinointiin.
Opinnäytetyön produktiivinen osuus koostuu markkinointistrategian prosesseista. Markkinointistrategian prosessi pitää sisällään nykytilan analysoinnin, toimeksiantajayrityksen haastattelun, SWOT-analyysin, kohderyhmien määrittelyn, tavoitteet, kilpailukeinot ja kilpailija-analyysin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi markkinointistrategia. Yrityksen nykytilan analysoinnilla saatiin tietoa siitä, millaiset tavoitteet yrityksellä on ja millaiset resurssit yrityksellä on käytössä sekä miten sen kannattaisi aloittaa markkinointi. Kilpailija-analyysin perusteella saatiin tärkeimmät erottumistekijät sosiaalisessa mediassa. Markkinointistrategiaa voidaan käyttää myöhemmin markkinointisuunnitelman tekemisessä.
Asiasanat: markkinointi, markkinointistrategia, segmentointi, markkinoinnin kilpailukeinot
Opinnäytetyö on produktiivinen opinnäytetyö, jossa hyödynnetään myös laadullisia tutkimusmenetelmiä. Työn teoriaosuus sisältää markkinoinnin tärkeimpiä elementtejä ja markkinoinnin strategiaa. Samalla on pyritty huomioimaan pienyritysten näkökulma markkinointiin.
Opinnäytetyön produktiivinen osuus koostuu markkinointistrategian prosesseista. Markkinointistrategian prosessi pitää sisällään nykytilan analysoinnin, toimeksiantajayrityksen haastattelun, SWOT-analyysin, kohderyhmien määrittelyn, tavoitteet, kilpailukeinot ja kilpailija-analyysin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi markkinointistrategia. Yrityksen nykytilan analysoinnilla saatiin tietoa siitä, millaiset tavoitteet yrityksellä on ja millaiset resurssit yrityksellä on käytössä sekä miten sen kannattaisi aloittaa markkinointi. Kilpailija-analyysin perusteella saatiin tärkeimmät erottumistekijät sosiaalisessa mediassa. Markkinointistrategiaa voidaan käyttää myöhemmin markkinointisuunnitelman tekemisessä.
Asiasanat: markkinointi, markkinointistrategia, segmentointi, markkinoinnin kilpailukeinot