Brändin tunnettuutta tehostava sosiaalisen median kampanjasuunnitelma: case telemarkkinointiyritys X
Louhelainen, Janita (2023)
Louhelainen, Janita
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337122
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada aikaan toimeksiantajayritykselle toteutettavissa oleva hyödyllinen ja brändin tunnettuutta tehostava sosiaalisen median kampanjasuunnitelma, jonka päämääränä on ensisijaisesti kasvattaa, vahvistaa ja kehittää brändin tunnettuutta ja näkyvyyttä markkinoilla. Tämä produktiivinen opinnäytetyö toteutettiin telemarkkinointiyritys X:lle, joka halusi pitäytyä nimettömänä. Toimeksiantajaan viitataan työssä nimellä yritys X. Kehittämisongelmaksi katsottiin, että yritys X:n brändi ei ole vielä saavuttanut toivottua tunnettuuden tasoa, ja siksi yritys tarvitsee brändilleen enemmän tunnettuutta ja keinoja sen tehostamiseen. Työ rajattiin vain sosiaalisen median kampanjasuunnitelman luomiseen. Työn tuloksena syntyneen suunnitelman toteuttaminen käytännössä jää siten toimeksiantajayrityksen vastuulle.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kvalitatiivista sekä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivisena tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin kilpailijoiden benchmarkingia, jossa analysoitiin ja vertailtiin viiden toimeksiantajayrityksen toimialalla toimivan yrityksen sosiaalisen median toiminnan vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Tutkimus toteutettiin tarkastelemalla yritysten julkisia sosiaalisen median alustoja. Kvantitatiivisena tutkimusmenetelmänä käytettiin tutkimuskyselyä, joka kartoitti yritys X:n oletetun kohderyhmän kaltaisen väestön mieltymyksiä ja odotuksia sosiaalisen median markkinoinnin suhteen ja sosiaalisen median käyttöä. Kysely toteutettiin syyskuun 2023 aikana, ja siihen vastasi yhteensä 66 henkilöä.
Tutkimustulosten ja niistä tehtyjen päätelmien perusteella voidaan todeta, että jos yritys haluaa tehostaa brändin tunnettuutta lisäävää markkinointiaan, on tärkeää sisällyttää markkinointiin kohdennettuja sisältöjä, aktiivista vuorovaikutusta kohdeyleisön kanssa, ajantasaisia kampanjoita sekä kilpailijoiden seurantaa sekä huomioida kohderyhmän odotukset ja pyrkiä täyttämään sekä ylittämään nämä. Tutkimuksessa laadittu markkinointikampanjan suunnitelma on suunniteltu siten, että se huomioi nämä edellä mainitut tekijät. The aim of this thesis was to produce a social medial campaign plan to increase brand awareness for a telemarketing company that preferred to remain anonymous.
The study involved both qualitative and quantitative research methods. The qualitative research method used in this study was a comparison of competitors, which focused on the strengths, weaknesses, opportunities and threats of the major competitors in the same industry on social media. The quantitative research method used a survey to gather information on the target audience's preferences and expectations regarding social media marketing.
The study revealed that for a company to succeed effectively in increasing its brand awareness through marketing, it is required to focus on targeted content, active engagement with the audience, up-to-date campaigns and competition monitoring. It is also essential to meet and exceed the expectations of the targeted audience. The marketing campaign plan drawn up in the study is designed to take account of these above factors.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kvalitatiivista sekä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivisena tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin kilpailijoiden benchmarkingia, jossa analysoitiin ja vertailtiin viiden toimeksiantajayrityksen toimialalla toimivan yrityksen sosiaalisen median toiminnan vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Tutkimus toteutettiin tarkastelemalla yritysten julkisia sosiaalisen median alustoja. Kvantitatiivisena tutkimusmenetelmänä käytettiin tutkimuskyselyä, joka kartoitti yritys X:n oletetun kohderyhmän kaltaisen väestön mieltymyksiä ja odotuksia sosiaalisen median markkinoinnin suhteen ja sosiaalisen median käyttöä. Kysely toteutettiin syyskuun 2023 aikana, ja siihen vastasi yhteensä 66 henkilöä.
Tutkimustulosten ja niistä tehtyjen päätelmien perusteella voidaan todeta, että jos yritys haluaa tehostaa brändin tunnettuutta lisäävää markkinointiaan, on tärkeää sisällyttää markkinointiin kohdennettuja sisältöjä, aktiivista vuorovaikutusta kohdeyleisön kanssa, ajantasaisia kampanjoita sekä kilpailijoiden seurantaa sekä huomioida kohderyhmän odotukset ja pyrkiä täyttämään sekä ylittämään nämä. Tutkimuksessa laadittu markkinointikampanjan suunnitelma on suunniteltu siten, että se huomioi nämä edellä mainitut tekijät.
The study involved both qualitative and quantitative research methods. The qualitative research method used in this study was a comparison of competitors, which focused on the strengths, weaknesses, opportunities and threats of the major competitors in the same industry on social media. The quantitative research method used a survey to gather information on the target audience's preferences and expectations regarding social media marketing.
The study revealed that for a company to succeed effectively in increasing its brand awareness through marketing, it is required to focus on targeted content, active engagement with the audience, up-to-date campaigns and competition monitoring. It is also essential to meet and exceed the expectations of the targeted audience. The marketing campaign plan drawn up in the study is designed to take account of these above factors.