Asiakastyytyväisyyskysely Bonusway Oy:lle
Pylkki, Tommi (2023)
Pylkki, Tommi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336999
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa Bonusway Oy:lle asiakastyytyväisyyskysely. Edellisen kerran yritys oli tehnyt asiakastyytyväisyyskyselyn vuonna 2019, joten yrityksessä koettiin tarve toteuttaa kysely uudelleen. Bonusway Oy on verkossa toimiva digitaalinen bonuskortti, jonka avulla voi saada bonushyvitystä verkko-ostoksista. Päätavoitteina oli löytää vastauksia seuraaviin kysymyksiin, miten yrityksen palvelua saataisiin käyttämään enemmän, mistä syystä käyttäjä lopettaa palvelun käytön sekä mistä syystä käyttäjä ei ala käyttämään palvelua.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusotetta hyödyntäen. Kyselyyn vastasi yhteensä 3 437 henkilöä. Kyselyssä oli mukana viisi eri maata, jotka olivat Suomi, Ruotsi, Hollanti, Tanska ja Liettua. Asiakkaat oli luokiteltu kolmeen eri ryhmään: aktiivisiin, satunnaisesti aktiivisiin ja ei-aktiivisiin asiakkaisiin.
Keskeisimpinä tutkimustuloksina saatiin selville, että keskimäärin 42 % haluaisi saada palvelua käyttäessä korkeampia bonushyvityksiä ostoksista ja 25 % arvostaisi suurempaa määrää kauppoja Bonuswayssä. Tiedusteltaessa miksi käyttäjä ei ole käyttänyt palvelua, 50 % prosenttia vastaajista kertoi unohtaneensa käyttää palvelua, ja taas 24 % ei- aktiivisista vastaajista ei tiennyt, miten palvelu toimii.
Medianäkyvyys oli myös vastaajien mielestä heikkoa tai lähes olematonta. Suomessa vastauksia tähän kysymykseen annettiin eniten, yhteensä 1061 kappaletta. Näistä ainoastaan 14 % kertoi nähneensä Bonuswayn jossain mediassa viimeisen kuukauden aikana, ja muissa maissa medianäkyvyys oli vielä heikompaa. Tutkimuksen mukaan suurin syy, miksi käyttäjä ei aloita palvelun käyttöä, on ettei hän tiedä sen olemassaolosta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusotetta hyödyntäen. Kyselyyn vastasi yhteensä 3 437 henkilöä. Kyselyssä oli mukana viisi eri maata, jotka olivat Suomi, Ruotsi, Hollanti, Tanska ja Liettua. Asiakkaat oli luokiteltu kolmeen eri ryhmään: aktiivisiin, satunnaisesti aktiivisiin ja ei-aktiivisiin asiakkaisiin.
Keskeisimpinä tutkimustuloksina saatiin selville, että keskimäärin 42 % haluaisi saada palvelua käyttäessä korkeampia bonushyvityksiä ostoksista ja 25 % arvostaisi suurempaa määrää kauppoja Bonuswayssä. Tiedusteltaessa miksi käyttäjä ei ole käyttänyt palvelua, 50 % prosenttia vastaajista kertoi unohtaneensa käyttää palvelua, ja taas 24 % ei- aktiivisista vastaajista ei tiennyt, miten palvelu toimii.
Medianäkyvyys oli myös vastaajien mielestä heikkoa tai lähes olematonta. Suomessa vastauksia tähän kysymykseen annettiin eniten, yhteensä 1061 kappaletta. Näistä ainoastaan 14 % kertoi nähneensä Bonuswayn jossain mediassa viimeisen kuukauden aikana, ja muissa maissa medianäkyvyys oli vielä heikompaa. Tutkimuksen mukaan suurin syy, miksi käyttäjä ei aloita palvelun käyttöä, on ettei hän tiedä sen olemassaolosta.