Koulutusambulanssi : ensihoitajaopiskelijoiden kokemukset harjoittelujaksosta
Kirmonen, Ina; Meriläinen, Eveliina (2023)
Kirmonen, Ina
Meriläinen, Eveliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337087
Tiivistelmä
Koulutusambulanssi on Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen ja Turun ammattikorkeakoulun yhteinen pilottihanke. Noin 1,5 vuotta kestäneellä hankkeella haluttiin kokeilla uudenlaista ensihoidon työharjoittelun muotoa. Merkittävimpänä erona koulutusambulanssin ja tavanomaisen ensihoidon harjoittelun välillä on ensihoitoyksikön kokoonpano, joka koulutusambulanssissa koostuu opetusensihoitajasta ja kahdesta opiskelijasta. Koulutusambulanssin tavoitteena on kehittää ohjausosaamista, kasvattaa opiskelijan työskentelyvalmiuksia sekä kaventaa kuilua opiskelujen ja työelämän välillä.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kyselytutkimuksen avulla kartoittaa koulutusambulanssissa harjoittelun suorittaneiden opiskelijoiden kokemuksia. Tavoitteena on tarjota materiaalia koulutusambulanssihankkeen kehittämistä varten. Tutkimus toteutettiin määrällisellä tutkimusmenetelmällä, johon aineisto kerättiin anonyymisti sähköisellä kyselylomakkeella kolmen viikon ajanjaksolla syyskuussa 2023. Kyselyyn vastasi 27 opiskelijaa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat valtaosan opiskelijoista olleen tyytyväisiä koulutusambulanssiharjoitteluun. Positiiviseksi koettiin ohjaajan motivoituneisuus, työympäristön vastaanottavaisuus, toisen opiskelijan läsnäolo sekä vastuun saaminen. Myös kehityskohteita ilmeni koskien perehdytystä, opetusensihoitajan roolia sekä palautteen antoa ja arviointia. Educational ambulance is a 1,5 year-long pilot program developed by Rescue Services of Southwest Finland and Turku University of Applied Sciences. It was designed to experiment with a new kind of training period for paramedic students. The main difference between educational ambulance and a normal training in emergency medical services is the personnel of the ambulance since it includes a paramedic instructor and two paramedic students. The target of the program is to develop mentoring capabilities and increase students’ readiness to proceed to working life after graduating.
The purpose of the thesis was to survey students’ experiences of the training period. The aim was to provide material for future development of the program. The research was executed with a quantitative method. Data was collected with a digital survey during a three-week period in September 2023. A total of 27 answers were submitted.
The results showed that students were mainly pleased with their training period in educational ambulance. Main positive admissions were motivation of the instructor, work environment, presence of the other student and increased responsibility. Needs for improvement were also disclosed regarding orientation, the role of the paramedic instructor, feedback and evaluation.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kyselytutkimuksen avulla kartoittaa koulutusambulanssissa harjoittelun suorittaneiden opiskelijoiden kokemuksia. Tavoitteena on tarjota materiaalia koulutusambulanssihankkeen kehittämistä varten. Tutkimus toteutettiin määrällisellä tutkimusmenetelmällä, johon aineisto kerättiin anonyymisti sähköisellä kyselylomakkeella kolmen viikon ajanjaksolla syyskuussa 2023. Kyselyyn vastasi 27 opiskelijaa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat valtaosan opiskelijoista olleen tyytyväisiä koulutusambulanssiharjoitteluun. Positiiviseksi koettiin ohjaajan motivoituneisuus, työympäristön vastaanottavaisuus, toisen opiskelijan läsnäolo sekä vastuun saaminen. Myös kehityskohteita ilmeni koskien perehdytystä, opetusensihoitajan roolia sekä palautteen antoa ja arviointia.
The purpose of the thesis was to survey students’ experiences of the training period. The aim was to provide material for future development of the program. The research was executed with a quantitative method. Data was collected with a digital survey during a three-week period in September 2023. A total of 27 answers were submitted.
The results showed that students were mainly pleased with their training period in educational ambulance. Main positive admissions were motivation of the instructor, work environment, presence of the other student and increased responsibility. Needs for improvement were also disclosed regarding orientation, the role of the paramedic instructor, feedback and evaluation.