Raskaan liikenteen sähköistykseen liittyvän latausinfran vaateet
Soimala, Esa (2023)
Soimala, Esa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437171
Tiivistelmä
Tänä päivänä, kun ilmaston lämpeneminen on yleinen puheenaihe ja tieliikenteen päästövähennykset ja sähköinen siirtymä ovat työn alla, on tärkeää saada myös raskas liikenne mukaan liikenteen sähköistymiseen. Tämän työn tarkoitus on tutkia raskaan liikenteen latausinfran nykytilaa ja sitä, miten ja minne latausinfraa saataisiin rakennettua. Lisäksi tutkittiin akkujen vaihtoa, vaihtoehtona lataukselle, sekä sähköverkon riittävyyttä. Tämä opinnäytetyö toteutettiin haastattelututkimuksena, jossa oli mukana kaksi sähköyhtiöiden edustajaa, autonvalmistajan, kuljetusliikkeen, sekä latauslaitevalmistajan edustajat.
Nykypäivänä sähköisiä rekkoja on hyvin vähän, joten niitä ladataan omilla terminaaleilla. Tulevaisuudessa julkisten latausasemien määrä tulee kasvamaan ja näin ollen myös sähköisiä rekkoja tullaan näkemään enemmän liikenteessä. EU tasolla tehdyt päätökset vauhdittavat siirtymää ja antavat suuntaviivoja latausinfran kehittämiselle. Euroopassa on jo muutamia isoja latausasemia ja lisää rakennetaan jatkuvasti. Akkujen vaihto on keskittynyt Kiinaan, jossa sähköisiä kuorma-autoja valmistetaan valtavia määriä ja siellä akkujen vaihto on jo arkipäivää. Tulevaisuudessa saatetaan suomessakin nähdä vaihdettavia akkuja, kunhan akkuteknologia vielä kehittyy. Sähköverkko on Suomessa suurten kaupunkien kohdalla riittävä, mutta pienempien paikkakuntien kohdalla saattaa olla haasteellista rakentaa isoja latausasemia. Toivottavaa onkin yhteistyö eri tahojen kanssa, jotta latausinfra saadaan rakennettua tavoitteiden mukaiseksi.
Nykypäivänä sähköisiä rekkoja on hyvin vähän, joten niitä ladataan omilla terminaaleilla. Tulevaisuudessa julkisten latausasemien määrä tulee kasvamaan ja näin ollen myös sähköisiä rekkoja tullaan näkemään enemmän liikenteessä. EU tasolla tehdyt päätökset vauhdittavat siirtymää ja antavat suuntaviivoja latausinfran kehittämiselle. Euroopassa on jo muutamia isoja latausasemia ja lisää rakennetaan jatkuvasti. Akkujen vaihto on keskittynyt Kiinaan, jossa sähköisiä kuorma-autoja valmistetaan valtavia määriä ja siellä akkujen vaihto on jo arkipäivää. Tulevaisuudessa saatetaan suomessakin nähdä vaihdettavia akkuja, kunhan akkuteknologia vielä kehittyy. Sähköverkko on Suomessa suurten kaupunkien kohdalla riittävä, mutta pienempien paikkakuntien kohdalla saattaa olla haasteellista rakentaa isoja latausasemia. Toivottavaa onkin yhteistyö eri tahojen kanssa, jotta latausinfra saadaan rakennettua tavoitteiden mukaiseksi.