Tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa : case Jalkineliike Stella
Korpilahti, Lotta (2023)
Korpilahti, Lotta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437170
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajayritykselle, miten tekoälyä voidaan hyödyntää markkinoinnissa. Tavoitteena oli kuvata generatiivisen tekoälyn eri muotoja ja mihin sitä voidaan markkinoinnissa käyttää. Tämän pohjalta toimeksiantajalle selvitettiin, miten juuri toimeksiantoyrityksessä voitaisiin ottaa käyttöön tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia markkinoinnin toimenpiteiden helpottamiseksi.
Selvitys toteutettiin havainnoimalla yrityksen markkinointia ja hyödyntämällä dokumenttianalyysia. Yrityksen käytössä olevia resursseja ja markkinointiin liittyviä haasteita kartoitettiin keskustelemalla yrityksen omistajan kanssa. Tietopohja rakennettiin tarkastelemalla lähteitä liittyen tekoälyn ominaisuuksiin ja käyttötapoihin, sekä selvittämällä mitä haasteita ja eettisiä kysymyksiä tekoälyyn liittyy.
Työn tuloksena syntyi kattava selvitys generatiivisen tekoälyn muodoista ja kuinka sitä voidaan hyödyntää markkinoinnin suunnitteluun, sisällön luontiin ja markkinoinnin analysointiin. Case-osuuden tuloksena saatiin selvitys toimeksiantajan markkinoinnin nykytilasta ja haasteista, sekä ehdotuksia mihin yritys voisi hyödyntää tekoälyä.
Tuloksia voidaan hyödyntää myös muissa yrityksissä, kun halutaan tietää tekoälyn eduista ja mahdollisuuksista. Tulokset voivat tarjota myös näkökulmia ja konkreettisia esimerkkejä, kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää yritysten markkinoinnissa yleisellä tasolla.
Selvitys toteutettiin havainnoimalla yrityksen markkinointia ja hyödyntämällä dokumenttianalyysia. Yrityksen käytössä olevia resursseja ja markkinointiin liittyviä haasteita kartoitettiin keskustelemalla yrityksen omistajan kanssa. Tietopohja rakennettiin tarkastelemalla lähteitä liittyen tekoälyn ominaisuuksiin ja käyttötapoihin, sekä selvittämällä mitä haasteita ja eettisiä kysymyksiä tekoälyyn liittyy.
Työn tuloksena syntyi kattava selvitys generatiivisen tekoälyn muodoista ja kuinka sitä voidaan hyödyntää markkinoinnin suunnitteluun, sisällön luontiin ja markkinoinnin analysointiin. Case-osuuden tuloksena saatiin selvitys toimeksiantajan markkinoinnin nykytilasta ja haasteista, sekä ehdotuksia mihin yritys voisi hyödyntää tekoälyä.
Tuloksia voidaan hyödyntää myös muissa yrityksissä, kun halutaan tietää tekoälyn eduista ja mahdollisuuksista. Tulokset voivat tarjota myös näkökulmia ja konkreettisia esimerkkejä, kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää yritysten markkinoinnissa yleisellä tasolla.