Moniaistista kuvataidetta erityistä tukea tarvitsevalle lapselle : Hämeenlinnan Taidemuseon kummiluokkatoiminnan kehittäminen erityisluokille
Aila, Elli-Noora (2014)
Aila, Elli-Noora
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110815372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110815372
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä Hämeenlinnan Taidemuseolle heidän kummiluokkatoimintansa kehittämiseksi erityisluokille tietoa erityislasten kuvataidekasvatuksesta. Opinnäytetyössä tutkittiin yhden erityisluokan näkökulmasta moniaistisen kuvataidetoiminnan merkitystä ja tarjoamia mahdollisuuksia erityistä tukea tarvitseville lapsille sekä sitä, mikä voisi olla taidemuseon rooli tässä.
Työ toteutettiin tapaus- ja toimintatutkimuksena, jossa keskityttiin tutkimaan erään erityisluokan ja sen kanssa toteutetun monia eri aisteja hyödyntävän kuvataidetoiminnan avulla kuvataiteen tarjoamia mahdollisuuksia erityislasten kanssa. Aineistonkeruu tapahtui osallistuvan havainnoinnin menetelmällä suunnittelemalla ja toteuttamalla luokalle neljän aamupäivän mittaisen kuvataidetoimintakokonaisuuden. Osallistuvan havainnoinnin lisäksi käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyön taustateoriana oli erityisopetusta, kuvataidekasvatusta ja museopedagogiikkaa käsittelevä kirjallisuus.
Tutkimuksen tulokset tukevat eritysluokkien ja taidemuseon yhteistyötä sekä avaavat kuvataidetoiminnan laaja-alaisia merkityksiä erityistä tukea tarvitsevien lasten opetuksessa. Tulokset osoittavat Hämeenlinnan Taidemuseon kummiluokkatoiminnan kehittämisen erityisluokille olevan perusteltua ja merkityksellistä. Opinnäytetyöni tärkeimmäksi ja näkyvämmäksi teemaksi nousi moniaistisuus kuvataidetoiminnassa.
Työ toteutettiin tapaus- ja toimintatutkimuksena, jossa keskityttiin tutkimaan erään erityisluokan ja sen kanssa toteutetun monia eri aisteja hyödyntävän kuvataidetoiminnan avulla kuvataiteen tarjoamia mahdollisuuksia erityislasten kanssa. Aineistonkeruu tapahtui osallistuvan havainnoinnin menetelmällä suunnittelemalla ja toteuttamalla luokalle neljän aamupäivän mittaisen kuvataidetoimintakokonaisuuden. Osallistuvan havainnoinnin lisäksi käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyön taustateoriana oli erityisopetusta, kuvataidekasvatusta ja museopedagogiikkaa käsittelevä kirjallisuus.
Tutkimuksen tulokset tukevat eritysluokkien ja taidemuseon yhteistyötä sekä avaavat kuvataidetoiminnan laaja-alaisia merkityksiä erityistä tukea tarvitsevien lasten opetuksessa. Tulokset osoittavat Hämeenlinnan Taidemuseon kummiluokkatoiminnan kehittämisen erityisluokille olevan perusteltua ja merkityksellistä. Opinnäytetyöni tärkeimmäksi ja näkyvämmäksi teemaksi nousi moniaistisuus kuvataidetoiminnassa.