Musiikkipedagogi tulevaisuuden yhteiskunnassa : opetussuunnitelman uudet haasteet musiikkioppilaitoksessa
Toukola-Santala, Anna (2023)
Toukola-Santala, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437185
Tiivistelmä
Suomen musiikkioppilaitosten ja erityisesti Loimaan seudun musiikkiopiston opettajat ovat uuden edessä, kun opetussuunnitelmaa on uudistettu viime vuosina paljon. Musiikkiopiston entisen rehtorin Matti Vänttisen mukaan Loimaan seudun musiikkiopistossa 2018 uudistettu opetussuunnitelma ei vastannut Opetushallituksen asettamia tavoitteita. 2022 käyttöön otettu jälleen uusittu opetussuunnitelma on jättänyt kuitenkin henkilöstön epätietoisuuteen rehtorin siirryttyä muihin tehtäviin kesken uudistuksen. Opettajat tarvitsevat nyt selkeitä ohjeita, miten yhdistää oppiaineita ja toteuttaa uutta suunnitelmaa käytännössä. Kehittämistyössäni halusin selvittää, miten opettajat tulkitsevat uutta opetussuunnitelmaa. Onko uudistus näkynyt oppilaiden arjessa? Miten opettajat selviävät työmäärän lisääntymisestä? Minkä oppiaineiden suunnittelussa ja toteutuksessa on parantamisen varaa? Tutkimuksen aikana löytyi tietoa uuden opetussuunnitelman käyttöönotosta Loimaalla.
Yksi haaste musiikkiopiston toiminnassa on musiikin hahmotustaidot. Oppiaine kulkee Loimaan seudun musiikkiopistossa nimellä Luke - Musiikillinen luova keksiminen. Miten saada oppilaat osallistumaan Luke-tunneille instrumenttiopintojen lisäksi tai miten saada Luke liitettyä osaksi instrumenttiopetusta? Miten tehdä Luke-opetuksesta kiinnostavampaa ja muuttaa vanhempien asenteita opetukseen osallistumisen tärkeydestä? Miten opetussuunnitelman eri osa-alueet, uudet painopisteet ja vanhat työtavat kohtaavat? Miten saada opettajien arvostettu osaaminen ja valtava työkokemus kulkemaan yhdessä kohti tämän päivän yhteiskuntaa vastaavaa laadukasta opetusta? Kehittämistyöni pureutuu uuden opetussuunnitelman käytännön haasteisiin ja antaa ehdotuksia opetuksen muuttamiseksi. The teachers at Finnish music schools, and especially Loimaa music school, are on the threshold of something new, as the curriculum has been renewed widely. Previous headmaster of Loimaa music school, Matti Vänttinen, claimed that reforms made at the Loimaa music school 2018 were not sufficient according to National board of education. The new curriculum put into service 2022 has left personnel in uncertainty as the headmaster left the work in the middle of the renovation. Teachers need instructions, how to combine subjects and put the new plan into practice. In my thesis I wanted to find out how do teachers interpret the new curriculum. Has it been reflected in students' everyday lives now? How do teachers survive the growing amount of work? Which subjects have room for improvement in planning and implementation? During the thesis I gained important information about the implement of the new curriculum.
One challenge in teaching is the theory lessons of music. At Loimaa music school subject carries a name “Luke” – Creative Music Making. How to get students to participate in those lessons or how to integrate music theory into instrument teaching? How to make theory lessons more interesting and to change parents' attitudes about importance of theory lessons? How do different areas of the curriculum, new focuses, and old ways of working meet? How can teachers' valued competence and vast work experience move together towards high-quality teaching that corresponds to today's society? My thesis grabs to challenges of the new curriculum and gives proposals how to change ways of teaching.
Yksi haaste musiikkiopiston toiminnassa on musiikin hahmotustaidot. Oppiaine kulkee Loimaan seudun musiikkiopistossa nimellä Luke - Musiikillinen luova keksiminen. Miten saada oppilaat osallistumaan Luke-tunneille instrumenttiopintojen lisäksi tai miten saada Luke liitettyä osaksi instrumenttiopetusta? Miten tehdä Luke-opetuksesta kiinnostavampaa ja muuttaa vanhempien asenteita opetukseen osallistumisen tärkeydestä? Miten opetussuunnitelman eri osa-alueet, uudet painopisteet ja vanhat työtavat kohtaavat? Miten saada opettajien arvostettu osaaminen ja valtava työkokemus kulkemaan yhdessä kohti tämän päivän yhteiskuntaa vastaavaa laadukasta opetusta? Kehittämistyöni pureutuu uuden opetussuunnitelman käytännön haasteisiin ja antaa ehdotuksia opetuksen muuttamiseksi.
One challenge in teaching is the theory lessons of music. At Loimaa music school subject carries a name “Luke” – Creative Music Making. How to get students to participate in those lessons or how to integrate music theory into instrument teaching? How to make theory lessons more interesting and to change parents' attitudes about importance of theory lessons? How do different areas of the curriculum, new focuses, and old ways of working meet? How can teachers' valued competence and vast work experience move together towards high-quality teaching that corresponds to today's society? My thesis grabs to challenges of the new curriculum and gives proposals how to change ways of teaching.