Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Nieminen, Noora (2023)
Nieminen, Noora
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437150
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksensa oli tuottaa kirjallisuuskatsaus positiivisesta pedagogiikasta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tulosten avulla, mitä on positiivinen
pedagogiikka ja millainen toiminta varhaiskasvatuksessa on positiivisen pedagogiikan mukaista. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Kotkan varhaiskasvatus.
Opinnäytetyö on tarkoitettu sosiaalialan ammattilaisille sekä alaa opiskeleville,
joilla on kiinnostusta ja halua hyödyntää positiivista pedagogiikkaa työskentelyssä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö soveltuu myös lasten vanhemmille
ja muille lapsen elämässä mukana oleville sekä aiheesta kiinnostuneille henkilöille. Keskusteluissa toimeksiantajan kanssa nousi esille, ettei kasvattajat
välttämättä aina muista mitä positiivinen pedagogiikka on tai miten sen mukaan toimitaan. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda kirjallisuuskatsaus, josta
aihetta voi muistutella mieleensä.
Kirjallisuuskatsauksessa oli mukana 5 tieteellistä tutkimusta ja tutkimusten tulosten analysointiin käytin teemoittelua. Kirjallisuuskatsauksen tuloksissa ilmeni, että positiivinen pedagogiikka on myönteinen toimintakulttuuri, jossa
myönteisiä tunteita, vuorovaikutussuhteita sekä lasten osallisuutta painotetaan. Positiivinen kasvattaja lisää lasten hyvinvoinnin lisäksi myös omaa työhyvinvointiaan.
Asiasanat: varhaiskasvatus, positiivinen pedagogiikka, positiivinen psykologia, PERMA-teoria
pedagogiikka ja millainen toiminta varhaiskasvatuksessa on positiivisen pedagogiikan mukaista. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Kotkan varhaiskasvatus.
Opinnäytetyö on tarkoitettu sosiaalialan ammattilaisille sekä alaa opiskeleville,
joilla on kiinnostusta ja halua hyödyntää positiivista pedagogiikkaa työskentelyssä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö soveltuu myös lasten vanhemmille
ja muille lapsen elämässä mukana oleville sekä aiheesta kiinnostuneille henkilöille. Keskusteluissa toimeksiantajan kanssa nousi esille, ettei kasvattajat
välttämättä aina muista mitä positiivinen pedagogiikka on tai miten sen mukaan toimitaan. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda kirjallisuuskatsaus, josta
aihetta voi muistutella mieleensä.
Kirjallisuuskatsauksessa oli mukana 5 tieteellistä tutkimusta ja tutkimusten tulosten analysointiin käytin teemoittelua. Kirjallisuuskatsauksen tuloksissa ilmeni, että positiivinen pedagogiikka on myönteinen toimintakulttuuri, jossa
myönteisiä tunteita, vuorovaikutussuhteita sekä lasten osallisuutta painotetaan. Positiivinen kasvattaja lisää lasten hyvinvoinnin lisäksi myös omaa työhyvinvointiaan.
Asiasanat: varhaiskasvatus, positiivinen pedagogiikka, positiivinen psykologia, PERMA-teoria