Markkinoinnin tehostaminen : case: toimeksiantajayritys x
Wirkkala, Valtteri (2023)
Wirkkala, Valtteri
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437222
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on markkinoinnin tehostaminen toimeksiantajayritkselle x. Toimeksiantajayrityksessä ei ole ennestään toteutettu markkinointia ennalta suunniteltusti, vaan se on vuosittain toteutettu enemmänkin reagoiden. Tutkimusongelmana onkin, kuinka voidaan selkeyttää ja aikatauluttaa yrityksessä tapahtuvaa markkinointia.
Tavoitteenani tässä työssä on antaa toimeksiantajayritykselle selkeä kirjallinen apu, jonka avulla yritys voi toteuttaa jo olemassa olevaa markkinointiaan mahdollisimman helposti ja tehokkaasti. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, analysointiosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuus käsittelee yleisiä markkinointimalleja, sekä miten niitä voidaan hyödyntää toimeksiantajan markkinoinnissa. Analysointivaiheessa analysoidaan erilaisia kilpailijoita, sekä toimeksiantajaa SWOT:in avulla. Toiminnallisen osuuden tuotoksena syntyi markkinoinnin vuosikello, sekä uusasiakashankintamalli, jota yritys voi hyödyntää tehostamaan markkinointiaan.
Työn tuotoksena syntynyttä vuosikelloa voidaan hyödyntää muistilistan tyylisesti, mitä mihinkin vuodenaikaan kuuluu tehdä markkinoinnillisesti. Uusasiakashankintamallia yritys voi hyödyntää tahtoessaan tehostaa markkinointia tietyillä potentiaalisilla alueilla. Yrityksellä itsellään on kuitenkin vastuu siitä, miten he haluavat näitä tuloksia toteuttaa omassa toiminnassaan.
Tavoitteenani tässä työssä on antaa toimeksiantajayritykselle selkeä kirjallinen apu, jonka avulla yritys voi toteuttaa jo olemassa olevaa markkinointiaan mahdollisimman helposti ja tehokkaasti. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, analysointiosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuus käsittelee yleisiä markkinointimalleja, sekä miten niitä voidaan hyödyntää toimeksiantajan markkinoinnissa. Analysointivaiheessa analysoidaan erilaisia kilpailijoita, sekä toimeksiantajaa SWOT:in avulla. Toiminnallisen osuuden tuotoksena syntyi markkinoinnin vuosikello, sekä uusasiakashankintamalli, jota yritys voi hyödyntää tehostamaan markkinointiaan.
Työn tuotoksena syntynyttä vuosikelloa voidaan hyödyntää muistilistan tyylisesti, mitä mihinkin vuodenaikaan kuuluu tehdä markkinoinnillisesti. Uusasiakashankintamallia yritys voi hyödyntää tahtoessaan tehostaa markkinointia tietyillä potentiaalisilla alueilla. Yrityksellä itsellään on kuitenkin vastuu siitä, miten he haluavat näitä tuloksia toteuttaa omassa toiminnassaan.