Brändi-imagon ja brändi-identiteetin kartoittaminen : case Designkaverit Oy
Valkeinen, Annika (2023)
Valkeinen, Annika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437189
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli hankkia Designkaverit Oy: lle tietoa heidän brändinsä identiteetistä ja imagosta sekä avata näiden käsitteiden tarkoitusta ja merkitystä osana yrityksen toimintaa. Kokonaisuudessaan tarkoituksena oli selvittää miten asiakkaat sekä yrityksessä työskentelevät näkevät ja kokevat toimeksiantajan brändin. Tulosten pohjalta toimeksiantajan on halutessaan mahdollista kehittää toimintaansa ja vahvistaa brändiään sekä löytää ratkaisuja siihen, miten yrityksen ydinviesti ja arvot saadaan tehokkaasti asiakkaiden näkyville.
Tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista metodologiaa hyödyntäen. Tutkimuksen tavoitteiden kannalta menetelmien yhdistäminen tarjosi mahdollisuuden tutkia aihetta monipuolisesti ja muodostaa laaja käsitys kyseisen yrityksen brändin nykytilanteesta sekä brändi-imagon että brändi-identiteetin näkökulmista. Kvalitatiivisen osuuden aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin kahden yrityksen avainhenkilön teemahaastatteluja. Haastattelut toteutettiin keväällä 2022 yrityksen kokoustilassa ja nauhoitettiin sekä litteroitiin. Puolestaan kvantitatiivisen osuuden aineistonkeruu toteutettiin verkkokyselylomakkeella ajalla 22.9.-29.9.2022, joka keräsi 90 vastausta. Kyselylomake toteutettiin Webropol-ohjelman avulla ja siihen johtavaa linkkiä jaettiin yrityksen Instagramissa ja Facebookissa.
Tutkimuksista saatiin selville, millaisia mielikuvia kuluttajilla on Designkaverit Oy: n brändistä ja millaisena yrityksen henkilöstö kokee brändin nykytilan ja tulevaisuuden tavoitetilan. Kokonaisuudessaan tutkimusten avulla saatiin kartoitettua toimeksiantajayrityksen tämänhetkinen brändi-imago ja brändi-identiteetti. Tämän lisäksi saatiin selville kuluttajien toiveita ja kehitysideoita koskien yrityksen toimintaa. Tutkimusten tulosten ja teorian pohjalta toimeksiantajan on mahdollista tutkia tulevaisuudessa esimerkiksi yrityksen brändi-identiteetin ja brändi-imagon vastaavuutta.
Tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista metodologiaa hyödyntäen. Tutkimuksen tavoitteiden kannalta menetelmien yhdistäminen tarjosi mahdollisuuden tutkia aihetta monipuolisesti ja muodostaa laaja käsitys kyseisen yrityksen brändin nykytilanteesta sekä brändi-imagon että brändi-identiteetin näkökulmista. Kvalitatiivisen osuuden aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin kahden yrityksen avainhenkilön teemahaastatteluja. Haastattelut toteutettiin keväällä 2022 yrityksen kokoustilassa ja nauhoitettiin sekä litteroitiin. Puolestaan kvantitatiivisen osuuden aineistonkeruu toteutettiin verkkokyselylomakkeella ajalla 22.9.-29.9.2022, joka keräsi 90 vastausta. Kyselylomake toteutettiin Webropol-ohjelman avulla ja siihen johtavaa linkkiä jaettiin yrityksen Instagramissa ja Facebookissa.
Tutkimuksista saatiin selville, millaisia mielikuvia kuluttajilla on Designkaverit Oy: n brändistä ja millaisena yrityksen henkilöstö kokee brändin nykytilan ja tulevaisuuden tavoitetilan. Kokonaisuudessaan tutkimusten avulla saatiin kartoitettua toimeksiantajayrityksen tämänhetkinen brändi-imago ja brändi-identiteetti. Tämän lisäksi saatiin selville kuluttajien toiveita ja kehitysideoita koskien yrityksen toimintaa. Tutkimusten tulosten ja teorian pohjalta toimeksiantajan on mahdollista tutkia tulevaisuudessa esimerkiksi yrityksen brändi-identiteetin ja brändi-imagon vastaavuutta.