Lapin ammattikorkeakoulu vaihto-opiskelukohteena
Niska, Iida (2023)
Niska, Iida
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236629
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mikä tekee Lapin ammattikorkeakoulusta houkuttelevan vaihtokohteen ja miten tuutorointi vaikuttaa vaihto-opiskelijan kokemukseen sekä kohdemaahan integroitumiseen. Työni toimeksiantajana oli Lapin ammattikorkeakoulun kansainvälisyyspalvelut. Tarkoituksena oli löytää tärkeää informaatiota mahdollisista kehityskohteista, jotta Lapin ammattikorkeakoulu voisi kehittää palveluitaan entisestään. Vastauksien perusteella haluttiin selvittää mikä saa nuoret hakemaan juuri Lapin ammattikorkeakouluun, ja vastauksien perusteella koulu voi kiinnittää huomiota tämän aiheen markkinointiin.
Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselyllä, joka jaettiin Lapin ammattikorkeakoulun vaihto-opiskelijoille sähköpostilla sekä myöhemmin uudelleen Telegram-viestinä. Tutkimuksen kohderyhmänä toimii vuoden 2023 syyslukukauden vaihto-opiskelijat Lapin ammattikorkeakoulussa, ja kaiken kaikkiaan viestin tavoitti noin 65 opiskelijaa. Vastausprosentiksi kertyi 26,2 %. Työ toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, mikä edellytti ilmiön tuntemista entuudestaan.
Tulosten perusteella merkittävimpiä tekijöitä kohteen valinnassa olivat sijainti, koulutus, luonto ja turvallisuus. Nämä tekijät tukevat teoriaa, jossa korostetaan koulutuksellisia, sosiaalisia ja ympäristötekijöitä päätöksenteossa. Lapin ammattikorkeakoulun kannattaa kiinnittää huomiota näihin valintaan vaikuttaneisiin tekijöihin ja markkinoida Lapissa opiskelua erityisesti näistä näkökulmista.
Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselyllä, joka jaettiin Lapin ammattikorkeakoulun vaihto-opiskelijoille sähköpostilla sekä myöhemmin uudelleen Telegram-viestinä. Tutkimuksen kohderyhmänä toimii vuoden 2023 syyslukukauden vaihto-opiskelijat Lapin ammattikorkeakoulussa, ja kaiken kaikkiaan viestin tavoitti noin 65 opiskelijaa. Vastausprosentiksi kertyi 26,2 %. Työ toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, mikä edellytti ilmiön tuntemista entuudestaan.
Tulosten perusteella merkittävimpiä tekijöitä kohteen valinnassa olivat sijainti, koulutus, luonto ja turvallisuus. Nämä tekijät tukevat teoriaa, jossa korostetaan koulutuksellisia, sosiaalisia ja ympäristötekijöitä päätöksenteossa. Lapin ammattikorkeakoulun kannattaa kiinnittää huomiota näihin valintaan vaikuttaneisiin tekijöihin ja markkinoida Lapissa opiskelua erityisesti näistä näkökulmista.