Henkilöstön brändimielikuva brändiuudistuksen jälkeen : case: Brändiuudistus yrityksessä X
Mikola, Sanni (2023)
Mikola, Sanni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336814
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälainen on henkilöstön suhtautuminen brändiin brändimuutoksen jälkeen. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona kotimaiselle kalustevalmistajalle. Tavoitteisiin etsittiin vastauksia monimenetelmällisesti. Osana opinnäytetyötä toteutettiin henkilöstökysely, sekä yksityiskohtaisempia henkilöstöhaastatteluita eri toimenkuvista olevien työntekijöiden kanssa. Kysely tavoitti yhteensä noin 200 henkilöä. Linkki kyselyyn oli avoinna viikon ajan, jonka aika saatiin 59 vastausta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määriteltiin brändi, sekä käsiteltiin brändielementtejä. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin brändiuudistusta, työntekijöiden roolia brändilähettiläinä sekä tarinallistamista osana brändiä. Toiminnallisessa osuudessa tarkasteltiin toimeksiantajayrityksen brändiuudistusta, sekä henkilöstökyselyn sekä henkilöstöhaastatteluiden vastauksia.
Henkilöstökyselyn vastaukset osoittivat, että jokainen henkilö suhtautuun uuteen brändiin yksilöllisesti. Vaikutuksia on esimerkiksi työnkuvalla ja roolilla brändiuudistuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Henkilöstöhaastatteluiden avulla pystyttiin syventymään tarkemmin kyselyssä esiintyneisiin aiheisiin. Vastausten perusteella tehtiin päätelmä, että henkilöstö on sisäistänyt uuden brändin, ja viestii siitä positiivisesti sidosryhmille. Kuitenkin kertaus brändiuudistuksen tavoitteista, sekä saavutetuista tuloksista on tarpeellinen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määriteltiin brändi, sekä käsiteltiin brändielementtejä. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin brändiuudistusta, työntekijöiden roolia brändilähettiläinä sekä tarinallistamista osana brändiä. Toiminnallisessa osuudessa tarkasteltiin toimeksiantajayrityksen brändiuudistusta, sekä henkilöstökyselyn sekä henkilöstöhaastatteluiden vastauksia.
Henkilöstökyselyn vastaukset osoittivat, että jokainen henkilö suhtautuun uuteen brändiin yksilöllisesti. Vaikutuksia on esimerkiksi työnkuvalla ja roolilla brändiuudistuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Henkilöstöhaastatteluiden avulla pystyttiin syventymään tarkemmin kyselyssä esiintyneisiin aiheisiin. Vastausten perusteella tehtiin päätelmä, että henkilöstö on sisäistänyt uuden brändin, ja viestii siitä positiivisesti sidosryhmille. Kuitenkin kertaus brändiuudistuksen tavoitteista, sekä saavutetuista tuloksista on tarpeellinen.