Värit, valaistus ja tunnelma – ideoita ruukkikylässä sijaitsevan majoituspalvelun kehittämiseksi
Hämäläinen, Anni-Maija (2023)
Hämäläinen, Anni-Maija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437223
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on ruukkikylässä sijaitsevan majoituspalvelun kehittäminen värien, valaistuksen ja tunnelman osalta. Opinnäytetyön yhteistyöyrityksenä toimi Fiskarsin kylässä sijaitseva The Torby -hotelli. Tavoitteena oli luoda kehittämisideoita, joiden avulla voidaan luoda asiakaslähtöisiä tiloja ja ruukkikylän tunnelmaa osaksi majoituspalvelun fyysisiä kontaktipisteitä. Valaistus on välttämätön osa värien kokemista ja siksi myös se on huomioitu tässä opinnäytetyössä.
Tutkimustyön tuloksena kehittyneet ideat koostuivat väripsykologian, ympäristön havainnoinnin, Fiskarsin asukkaille tehdyn kyselyn, hotellin asiakkaille tehdyn asiakaskyselyn sekä vertailuanalyysin pohjalta. Asiakaskysely toteutettiin Webropol-kyselytutkimuksena The Torby -hotellin ja Fiskars Villagen sosiaalisessa mediassa. Kysely Fiskarsin asukkaille ja toimijoille lähetettiin kylän sähköpostilistalle. Vertailuanalyysi toteutettiin Booking.com-varaussivustolla sekä Tripadvisor-matkailusivustolla tutkien muiden ruukkikylien hotellien asiakasarvioita. Hotellin ja Fiskarsin ruukkimiljöön havainnointia toteutettiin paikan päällä hotellin tiloissa sekä Fiskarsin kylässä, ja havaintoja dokumentoitiin valokuvaamalla.
Asiakaskyselyllä selvitettiin, kuinka tilojen värit tukevat hotellin kontaktipisteitä ja minkälaisen tunnelman asiakas saa hotellin tiloista ja Fiskarsin kulttuuriympäristöstä. Selvitettiin myös kokemuksia tilojen valaistuksesta ja kartoitettiin erilaisiin tunnelmiin sopivia värejä. Fiskarsin asukkaille tehdyllä kyselyllä selvitettiin asukkaiden kokemuksia ympäristön väreistä ja tunnelmasta, ruukkikylässä sijaitsevaan hotelliin sopivista väreistä ja erilaisiin tunnelmiin vaikuttavista väreistä.
Opinnäytetyön tuloksena pyrittiin löytämään hyviä väri- ja valaistusratkaisuja, ja luomaan kehittämisideoita hotellin fyysiselle asiakaspolulle ja muissa samankaltaisissa kulttuurihistoriallisissa ympäristöissä majoituksen värimaailmaa suunnitteleville. Ideat visualisoitiin tulosten havainnollistamiseksi. Johtopäätöksessä korostuvat ruukkikylän ainutlaatuinen tunnelma, tunnelman luominen värien kokemisen pohjalta ja valaistuksen vaikutus tilan kokemiseen.
Tutkimustyön tuloksena kehittyneet ideat koostuivat väripsykologian, ympäristön havainnoinnin, Fiskarsin asukkaille tehdyn kyselyn, hotellin asiakkaille tehdyn asiakaskyselyn sekä vertailuanalyysin pohjalta. Asiakaskysely toteutettiin Webropol-kyselytutkimuksena The Torby -hotellin ja Fiskars Villagen sosiaalisessa mediassa. Kysely Fiskarsin asukkaille ja toimijoille lähetettiin kylän sähköpostilistalle. Vertailuanalyysi toteutettiin Booking.com-varaussivustolla sekä Tripadvisor-matkailusivustolla tutkien muiden ruukkikylien hotellien asiakasarvioita. Hotellin ja Fiskarsin ruukkimiljöön havainnointia toteutettiin paikan päällä hotellin tiloissa sekä Fiskarsin kylässä, ja havaintoja dokumentoitiin valokuvaamalla.
Asiakaskyselyllä selvitettiin, kuinka tilojen värit tukevat hotellin kontaktipisteitä ja minkälaisen tunnelman asiakas saa hotellin tiloista ja Fiskarsin kulttuuriympäristöstä. Selvitettiin myös kokemuksia tilojen valaistuksesta ja kartoitettiin erilaisiin tunnelmiin sopivia värejä. Fiskarsin asukkaille tehdyllä kyselyllä selvitettiin asukkaiden kokemuksia ympäristön väreistä ja tunnelmasta, ruukkikylässä sijaitsevaan hotelliin sopivista väreistä ja erilaisiin tunnelmiin vaikuttavista väreistä.
Opinnäytetyön tuloksena pyrittiin löytämään hyviä väri- ja valaistusratkaisuja, ja luomaan kehittämisideoita hotellin fyysiselle asiakaspolulle ja muissa samankaltaisissa kulttuurihistoriallisissa ympäristöissä majoituksen värimaailmaa suunnitteleville. Ideat visualisoitiin tulosten havainnollistamiseksi. Johtopäätöksessä korostuvat ruukkikylän ainutlaatuinen tunnelma, tunnelman luominen värien kokemisen pohjalta ja valaistuksen vaikutus tilan kokemiseen.