Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ohjelmistoarkkitehtuuri ja mobiilipelien kehitys

Rossi, Henrik (2023)

 
Avaa tiedosto
Rossi_Henrik.pdf (491.5Kt)
Lataukset: 


Rossi, Henrik
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437278
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli toteuttaa mobiilipeli Unity-pelimoottorilla ja C# kielellä. Pelin toteutuksessa keskityttiin erityisesti koodikannan selkeyteen, arkkitehtuuriin ja jatkokehittämismahdollisuuksiin. Tekijällä oli työtä aloittaessa entuudestaan taustaa pelikehityksestä, mutta ei ohjelmistoarkkitehtuurillisesta näkökulmasta. Peli kehitetään projektin aikana proof of concept tasolle.

Ennen teoriaosuutta käydään läpi ohjelmisto- ja pelikehitykselle keskeisiä käsitteitä.

Teoriaosuudessa käsitellään mitä ohjelmistoarkkitehtuuri on ja mikä on sen merkitys pelikehityksen kontekstissa. Tässä osuudessa myös syvennytään tarkemmin suunnittelumalleihin ohjelmistoarkkitehtuurin osa-alueena ja tarkastellaan esimerkkisuunnittelumalleja.

Toiminnallisessa osassa käydään läpi toteutetun pelin kehitysprosessi vaiheittain. Ensin kuvaillaan projektin toteutusmenetelmä ja suunnitteluvaihe. Tämän jälkeen esitellään projektin toteutus sprinttikohtaisesti. Sprintit on kuvattu päiväkirja tyyppisesti ja niissä esitellään kunkin sprintin tavoitteet, toteutus ja tulokset. Lopuksi toteutetun pelin tarkemmassa esittelyssä keskitytään erityisesti pelin lähdekoodin rakenteisiin ja arkkitehtuuriin.

Loppupohdinnassa käydään läpi, kuinka hyvin työn tavoitteissa onnistuttiin sekä tarkastellaan tekijän oppimia asioita ja kokemuksia työn toteutuksen ajalta.

Tässä työssä ei keskitytä toteutetun pelin visuaaliseen ilmeeseen tai audiomaisemaan. Työn koodikantaa ei myöskään käsitellä tarkasti, vaan sen toimintaa tarkastellaan konseptien ja mallien avulla ohjelmistoarkkitehtuurin näkökulmasta. Tämä työ ei myöskään syvenny tarkemmin C#-kieleen tai Unityn käyttöön pelimoottorina.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste