Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma parturi-kampaamolle
Lehti, Elina; Kavander, Saara (2023)
Lehti, Elina
Kavander, Saara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437266
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma parturi-kampaamolle. Opinnäytetyöhön valittiin esimerkkiyritys, joka voisi hyötyä suunnitelmallisuudesta, sillä yrityksen toiminta sosiaalisessa mediassa on tällä hetkellä passiivista. Sosiaalinen media on hyödyllinen työkalu markkinoinnin kannalta, sillä markkinointia voidaan tehdä kohdennetusti ja monipuolisesti eri kanavia hyödyntäen.
Teoriaosuudessa perehdyttiin yleisesti markkinointiin sosiaalisessa mediassa, sekä syvennyttiin markkinointisuunnitelman tekemistä varten valittuun SOSTAC-markkinointimallin. Markkinointisuunnitelman laatimisen tueksi toteutettiin kysely potentiaaliselle asiakaskunnalle, koskien toimialan yritysten markkinointia sosiaalisessa mediassa.
Markkinointikanaviksi valittiin Instagram, Facebook ja TikTok. Markkinointisuunnitelman tavoitteet asetettiin yleistä kasvua ja näkyvyyden lisäämistä ajatellen eri kanavilla. Vuodelle 2024 luotiin viikkotasoinen julkaisukalenteri sisällöntuotannon tueksi.
Markkinointisuunnitelma ja julkaisukalenteri toteutettiin siten, että niitä voidaan hyödyntää pienillä muutoksilla tulevinakin vuosina. Suunnitelma toimii hyvänä pohjana tulevaisuuden markkinoinnin toteutukselle esimerkkiyrityksessä tai siihen rinnastettavissa yrityksissä.
Teoriaosuudessa perehdyttiin yleisesti markkinointiin sosiaalisessa mediassa, sekä syvennyttiin markkinointisuunnitelman tekemistä varten valittuun SOSTAC-markkinointimallin. Markkinointisuunnitelman laatimisen tueksi toteutettiin kysely potentiaaliselle asiakaskunnalle, koskien toimialan yritysten markkinointia sosiaalisessa mediassa.
Markkinointikanaviksi valittiin Instagram, Facebook ja TikTok. Markkinointisuunnitelman tavoitteet asetettiin yleistä kasvua ja näkyvyyden lisäämistä ajatellen eri kanavilla. Vuodelle 2024 luotiin viikkotasoinen julkaisukalenteri sisällöntuotannon tueksi.
Markkinointisuunnitelma ja julkaisukalenteri toteutettiin siten, että niitä voidaan hyödyntää pienillä muutoksilla tulevinakin vuosina. Suunnitelma toimii hyvänä pohjana tulevaisuuden markkinoinnin toteutukselle esimerkkiyrityksessä tai siihen rinnastettavissa yrityksissä.