Simulaatiopedagogiikan kehittäminen luonnonvara-alan ammatillisessa koulutuksessa, tapaustutkimus KPEDU
Ahoniemi, Petri (2023)
Ahoniemi, Petri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236517
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämishankkeen tavoitteena oli simulaattoreiden tehokkaamman hyödyntämisen mahdollisuuksien tunnistaminen KPEDU Keski-Pohjanmaan ammatillisen koulutuksen luonnonvara-alan toimipaikassa Kannuksessa. Kehittämishankkeessa tutkittiin simulaatiopedagogiikan perusteita ja mahdollisia kehityskohteita luonnonvara-alan ammatillisessa koulutuksessa. Kannuksen toimipaikan opettajille, ohjaajille ja päälliköille suunnatun kyselytutkimuksen avulla tunnistettiin nykyisen toiminnan kehittämistarpeita ja arjessa esiin nousevia haastetekijöitä. Kyselytutkimuksessa nykyistä tilannetta tarkasteltiin opettajien, laitteiden ja pedagogiikan näkökulmista. Tutkimuskysymyksen avulla suoritettiin lähdeaineiston rajaus. Tämän perusteella tunnistettiin keskeiset aiheen käsitteet riittävän laajasti. Tiedonhaussa lähdeaineistoksi valittiin aihealueiden asiantuntijoiden ajankohtaisia tutkimusjulkaisuja ja kirjallisuutta. Aineisto muodostui monipuolisesti, niin kotimaisesta tutkimuksesta kuin kansainvälisistä aihealueen materiaaleista. Saatujen tulosten ja tieteellisen tutkimuksen perusteella laadittiin ohjeistus laadukkaan simulaattoriopetuksen toteuttamiselle, joka ottaa huomioon opettajien simulaatiopedagogiikan osaamisen, tavoitteiden määrittelyn, käytettävissä olevat laitteistot, opiskelijoiden oppimiskokemuksen ja motivaation, oppimisprosessin vaiheet, palautteen antamisen ja opiskelijoiden osaamisen arvioinnin. Saavutetut tulokset auttavat opettajia ja ohjaajia tunnistamaan simulaatiopedagogiikan kehittämisen haasteita ja tarjoavat ratkaisuehdotuksia toiminnan parantamiseksi. Tulokset auttavat myös ymmärtämään simulaattoriopetuksen merkitystä ammatillisen osaamisen kehittämisessä ja tarjoaa ohjeita laadukkaan simulaattoriopetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää koko KPEDU-organisaation tasolla sekä kaikessa ammatillisessa koulutuksessa, kehitettäessä simulaatio-opetusta.