Lapsen yksilöllinen kohtaaminen kiertävän sijaisen näkökulmasta varhaiskasvatuksessa
Aho, Hanna; Marjanen, Mira (2023)
Aho, Hanna
Marjanen, Mira
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236631
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville millaisia kokemuksia ja näkemyksiä kiertävällä sijaisella on lapsen yksilöllisestä kohtaamisesta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää myös, miten lapsen yksilöllinen kohtaaminen näkyy kiertävää sijaisuutta tekevän sijaisen toiminnassa varhaiskasvatus arjessa. Lapsen yksilöllisen kohtaamisen toteutumista ja tärkeyttä lapsen kasvulle ja kehitykselle on käsitelty aikaisemmin useissa tutkimuksissa. Opinnäytetyö nostaa esille vähemmän tutkimuksissa esillä olleen kiertävän sijaisen näkökulman. Varhaiskasvatuksessa on havaittavissa resurssipulaa ja muutos on lisännyt kiertävien sijaisten tarvetta varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin lomakekyselynä. Lomakekyselyn vastaajia olivat kiertävää sijaisuutta varhaiskasvatuksessa tekevät henkilöt. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselynä, johon vastaajat saivat vastata anonyymisti. Vastauksia saatiin kuudeltatoista (16) vastaajalta. Vastaukset analysoitiin laadullisen tutkimuksen keinoin sisällönanalyysin menetelmin aineistolähtöisesti.
Tulosten perusteella kiertävät sijaiset kokivat, että heidän oma ammatillisuutensa oli riittävän hyvää lap-sen yksilöllisessä kohtaamisessa. Vastaajien näkemysten perusteella sijaisuudella ei ollut vaikutusta lap-sen yksilöllisen kohtaamiseen laatuun vaan haasteiksi yksilölliselle kohtaamiselle nousi ajanpuute ja lapsimäärällisesti suurentuneet varhaiskasvatusryhmät. Sijaiset kokivat, että heillä ei ole riittävästi aikaa rauhalliseen ja läsnä olevaan kohtaamiseen lasten kanssa työpäivän aikana. Erityisesti aikaa toivottiin pukemistilanteisiin ja yhteisiin jutustele hetkiin. Vastauksissa korostui toive lapsimäärällisesti pienemmistä varhaiskasvatusryhmistä. Lapsen yksilöllinen kohtaaminen näyttäytyi sijaisten työarjessa energiaa tuovana, empaattisena vuorovaikutuksena ja lasten tunnetilojen huomiointina.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin lomakekyselynä. Lomakekyselyn vastaajia olivat kiertävää sijaisuutta varhaiskasvatuksessa tekevät henkilöt. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselynä, johon vastaajat saivat vastata anonyymisti. Vastauksia saatiin kuudeltatoista (16) vastaajalta. Vastaukset analysoitiin laadullisen tutkimuksen keinoin sisällönanalyysin menetelmin aineistolähtöisesti.
Tulosten perusteella kiertävät sijaiset kokivat, että heidän oma ammatillisuutensa oli riittävän hyvää lap-sen yksilöllisessä kohtaamisessa. Vastaajien näkemysten perusteella sijaisuudella ei ollut vaikutusta lap-sen yksilöllisen kohtaamiseen laatuun vaan haasteiksi yksilölliselle kohtaamiselle nousi ajanpuute ja lapsimäärällisesti suurentuneet varhaiskasvatusryhmät. Sijaiset kokivat, että heillä ei ole riittävästi aikaa rauhalliseen ja läsnä olevaan kohtaamiseen lasten kanssa työpäivän aikana. Erityisesti aikaa toivottiin pukemistilanteisiin ja yhteisiin jutustele hetkiin. Vastauksissa korostui toive lapsimäärällisesti pienemmistä varhaiskasvatusryhmistä. Lapsen yksilöllinen kohtaaminen näyttäytyi sijaisten työarjessa energiaa tuovana, empaattisena vuorovaikutuksena ja lasten tunnetilojen huomiointina.