Keski-Suomen kuntien varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvaukset ja osaamistarpeet
Vesterinen, Iina; Sorjonen, Piia (2023)
Vesterinen, Iina
Sorjonen, Piia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236641
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen henkilöstörakennetta on muokattava varhaiskasvatuslain (L 540/2018) mukaisesti vuoteen 2030 mennessä. Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvausten luominen ja perustaminen on kuntien ja kaupunkien vastuulla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja tuottaa tietoa Keski-Suomen kuntien varhaiskasvatuksen sosionomin osaamistarpeista sekä tilanteesta tehtävänkuvauksien luomisen suhteen. Opinnäytetyössä tarkasteltiin jo luotujen tehtävänkuvausten yhteneväisyyksiä varhaiskasvatuksen sosionomien osaamistarpeiden näkökulmasta. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin, mihin tehtävänkuvien luominen perustui haastattelemalla tehtävänkuvien luomisessa mukana olleita vastuuhenkilöitä. Näkökulmaa haettiin myös tehtävää toteuttavilta varhaiskasvatuksen sosionomeilta, jotta saatiin tietoa tehtävänkuvien ja työn sisältöjen vastaavuudesta.
Opinnäytetyö oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Tutkimusaineisto koostui Keski-Suomen maakunnan kunnilta sähköpostitse kerätyistä tehtävänkuvauksista, videoiduista haastatteluista ja sähköpostihaastatteluista. Pyyntö osallistua opinnäytetyöhön lähetettiin 22 Keski-Suomen kunnalle, joista 12 kuntaa vastasi. Kunnista 8 ilmoitti, että tehtävänkuvausta ei ole vielä luotuna ja 4 kuntaa lähetti tehtävänkuvauksensa analysoitavaksi. Opinnäytetyön haastatteluihin osallistui viisi henkilöä, joista kaksi edusti vastuuhenkilöitä ja kolme sosionomeja. Haastatteluaineisto koostui kolmesta etänä toteutetusta teemahaastattelusta sekä kahdesta sähköpostitse toteutetusta teemahaastattelusta.
Tulokset osoittivat, että tehtävänkuvaukset ovat pitkälti samansisältöisiä. Kuntakohtaisia painotuksia varhaiskasvatuksen sosionomin osaamistarpeista pystyi erottamaan. Yhteistä oli, että tehtävänkuvausten luomisvaiheessa oli hyödynnetty jo luotuja tehtävänkuvauksia muista kunnista sekä konsultoitu niin henkilöstöä kuin ylempää johtoakin. Tehtävänkuvausten ja työnsisältöjen tarkastelu osoitti, että varhaiskasvatuksen opettajan ja varhaiskasvatuksen sosionomien työtehtävistä löytyy päällekkäisyyksiä ja kaivattiin arjen painotusten selkeyttämistä. Muutostarpeina nostettiin esiin myös varhaiskasvatuksen sosionomeilta puuttuvat SAK-ajat. Opinnäytetyö osoitti, että Keski-Suomen alueen tehtävänkuvausten luominen oli vielä alkuvaiheessa. By 2030 the personnel structure of early childhood education in Finland must be modified in accordance the Early Childhood Education Act (L 540/2018). The responsibility of municipalities and cities is to create and establish job descriptions for Bachelor of Social Services in early childhood education. The purpose was to investigate and produce information about the key competence areas of Bachelor of Social Services in early childhood education and the situation regarding the creation of job descriptions in the Central Finland region. The thesis examined the competence needs of Bachelor of Social Services in early childhood education arising from job descriptions already created by investigating the similarities in them. Perspective was also sought by interviewing the persons involved in creating the job descriptions. In addition, the Bachelor of Social Services in early childhood education were interviewed to obtain information on the correspondence between job descriptions and the contents of the work.
The thesis was a qualitative study in which the data was analyzed using theory-driven content analysis methods. The interviews were conducted as semi-structured thematic interviews, three of them remotely via Teams and two of them by email. The research material consisted of job descriptions, videotaped interviews and email interviews collected from municipalities of Central Finland region. A request to participate was sent to 22 municipalities of which 12 municipalities responded. Eight of them reported that the job descriptions have not yet been created and four of them submitted their job descriptions for analysis. Five people participated in the interviews, two of whom represented the responsible persons and three the Bachelor of Social Services in early childhood education.
The results showed that the job descriptions are largely identical. In the creation process of job descriptions common was that already created job descriptions from other municipalities and cities had been utilized. An examination of job descriptions and job contents showed that there was a need to clarify the job contents of early childhood education teachers and Bachelor of Social Services. The need for change was the lack of time to plan, evaluate and develop. The thesis showed that the creation of job descriptions in the Central Finland region was still in its early stages.
Opinnäytetyö oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Tutkimusaineisto koostui Keski-Suomen maakunnan kunnilta sähköpostitse kerätyistä tehtävänkuvauksista, videoiduista haastatteluista ja sähköpostihaastatteluista. Pyyntö osallistua opinnäytetyöhön lähetettiin 22 Keski-Suomen kunnalle, joista 12 kuntaa vastasi. Kunnista 8 ilmoitti, että tehtävänkuvausta ei ole vielä luotuna ja 4 kuntaa lähetti tehtävänkuvauksensa analysoitavaksi. Opinnäytetyön haastatteluihin osallistui viisi henkilöä, joista kaksi edusti vastuuhenkilöitä ja kolme sosionomeja. Haastatteluaineisto koostui kolmesta etänä toteutetusta teemahaastattelusta sekä kahdesta sähköpostitse toteutetusta teemahaastattelusta.
Tulokset osoittivat, että tehtävänkuvaukset ovat pitkälti samansisältöisiä. Kuntakohtaisia painotuksia varhaiskasvatuksen sosionomin osaamistarpeista pystyi erottamaan. Yhteistä oli, että tehtävänkuvausten luomisvaiheessa oli hyödynnetty jo luotuja tehtävänkuvauksia muista kunnista sekä konsultoitu niin henkilöstöä kuin ylempää johtoakin. Tehtävänkuvausten ja työnsisältöjen tarkastelu osoitti, että varhaiskasvatuksen opettajan ja varhaiskasvatuksen sosionomien työtehtävistä löytyy päällekkäisyyksiä ja kaivattiin arjen painotusten selkeyttämistä. Muutostarpeina nostettiin esiin myös varhaiskasvatuksen sosionomeilta puuttuvat SAK-ajat. Opinnäytetyö osoitti, että Keski-Suomen alueen tehtävänkuvausten luominen oli vielä alkuvaiheessa.
The thesis was a qualitative study in which the data was analyzed using theory-driven content analysis methods. The interviews were conducted as semi-structured thematic interviews, three of them remotely via Teams and two of them by email. The research material consisted of job descriptions, videotaped interviews and email interviews collected from municipalities of Central Finland region. A request to participate was sent to 22 municipalities of which 12 municipalities responded. Eight of them reported that the job descriptions have not yet been created and four of them submitted their job descriptions for analysis. Five people participated in the interviews, two of whom represented the responsible persons and three the Bachelor of Social Services in early childhood education.
The results showed that the job descriptions are largely identical. In the creation process of job descriptions common was that already created job descriptions from other municipalities and cities had been utilized. An examination of job descriptions and job contents showed that there was a need to clarify the job contents of early childhood education teachers and Bachelor of Social Services. The need for change was the lack of time to plan, evaluate and develop. The thesis showed that the creation of job descriptions in the Central Finland region was still in its early stages.