Nuoren kuntoutusraha syrjäytymistä ehkäisemässä: erityisnuorten haasteet – kyselytutkimus Tuva-koulutukseen osallistuville.
Saarnio, Jenni (2023)
Saarnio, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336818
Tiivistelmä
Nuorten mielenterveysongelmat ja neuropsykiatriset haasteet ovat kasvaneet merkittävästi viimevuosina.
Näiden nuorten kouluttautuminen, työllistyminen ja itsenäistyminen vaatii enemmän aikaa ja ulkopuolista
tukea. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää miten nuoren kuntoutusrahan saaminen voi ehkäistä erityisnuorten syrjäytymistä, auttaa heitä pysymään opinnoissa ja siten pysymään osallisena yhteiskunnassa.
Tietoperusta pohjautuu ajantasaiseen kirjallisuuteen ja aiheeseen liittyviin julkaisuihin ja tutkimuksiin.
Suuri rooli on Kelan tutkimusblogeilla ja – julkaisulla, joista on saatu tutkimuksen kannalta tärkeää tietoa
nuorista etuuden saajista. Syrjäytymistä tarkastellaan erityisnuorten haasteiden tuomana mahdollisena jatkumona, sekä syrjäytymisen todennäköisyyden näkökulmasta. Kuntoutuksen rooli on merkittävä, ja nuoren
kuntoutusrahalla on sekä kannustava että ehkäisevä tavoite. Tästä syystä kuntoutuksen osuus on perustellusti rajattu koskemaan nuoren kuntoutusrahaa.
Tutkimusosuus toteutettiin yhteistyössä Ammattiopisto Luovin kanssa laatimalla Webropol-kysely Tuvaryhmien (tutkintoon valmentava) opiskelijoilla. Kyselyllä haluttiin selvittää millaisena nuoret kokevat haasteensa ja elämäntilanteensa, mitä nuoret ajattelevat itsenäistymisestä sekä miten taloudellisen tuen saaminen auttaa nuoria tällä hetkellä ja miten se auttaa tavoitteiden saavuttamisessa. Kohderyhmän nuoret ovat
15–18-vuotiaita erityisnuoria, joilla on yksi tai useampi mielenterveyden ongelma, neuropsykiatrinen häiriö
tai molemmat.
Tulosten perusteella nuoren kuntoutusraha tukee ja motivoi nuoria opinnoissa ja sillä on iso merkitys itsenäistymisvaiheessa. Taloudellisen tuen turvin nuoret voivat keskittyä opiskeluun ilman että täytyy samalla luopua muusta nuoren elämästä. Tutkimuksen perusteella löytyi myös monta kriittistä kohtaa, jossa
kuntoutus ja kuntoutusraha auttaa ja motivoi nuoria eteenpäin. Tutkimuksen perusteella nuoren kuntoutusraha toimii tarkoitustaan vastaavalla tavalla ja pienentää erityisnuorten syrjäytymisriskiä.
Jatkotutkimuksena voisi selvittää nuoren kuntoutusrahan maanlaajuista käyttöä ja alueellisia eroavaisuuksia Luovin opiskelijoiden kesken.
Näiden nuorten kouluttautuminen, työllistyminen ja itsenäistyminen vaatii enemmän aikaa ja ulkopuolista
tukea. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää miten nuoren kuntoutusrahan saaminen voi ehkäistä erityisnuorten syrjäytymistä, auttaa heitä pysymään opinnoissa ja siten pysymään osallisena yhteiskunnassa.
Tietoperusta pohjautuu ajantasaiseen kirjallisuuteen ja aiheeseen liittyviin julkaisuihin ja tutkimuksiin.
Suuri rooli on Kelan tutkimusblogeilla ja – julkaisulla, joista on saatu tutkimuksen kannalta tärkeää tietoa
nuorista etuuden saajista. Syrjäytymistä tarkastellaan erityisnuorten haasteiden tuomana mahdollisena jatkumona, sekä syrjäytymisen todennäköisyyden näkökulmasta. Kuntoutuksen rooli on merkittävä, ja nuoren
kuntoutusrahalla on sekä kannustava että ehkäisevä tavoite. Tästä syystä kuntoutuksen osuus on perustellusti rajattu koskemaan nuoren kuntoutusrahaa.
Tutkimusosuus toteutettiin yhteistyössä Ammattiopisto Luovin kanssa laatimalla Webropol-kysely Tuvaryhmien (tutkintoon valmentava) opiskelijoilla. Kyselyllä haluttiin selvittää millaisena nuoret kokevat haasteensa ja elämäntilanteensa, mitä nuoret ajattelevat itsenäistymisestä sekä miten taloudellisen tuen saaminen auttaa nuoria tällä hetkellä ja miten se auttaa tavoitteiden saavuttamisessa. Kohderyhmän nuoret ovat
15–18-vuotiaita erityisnuoria, joilla on yksi tai useampi mielenterveyden ongelma, neuropsykiatrinen häiriö
tai molemmat.
Tulosten perusteella nuoren kuntoutusraha tukee ja motivoi nuoria opinnoissa ja sillä on iso merkitys itsenäistymisvaiheessa. Taloudellisen tuen turvin nuoret voivat keskittyä opiskeluun ilman että täytyy samalla luopua muusta nuoren elämästä. Tutkimuksen perusteella löytyi myös monta kriittistä kohtaa, jossa
kuntoutus ja kuntoutusraha auttaa ja motivoi nuoria eteenpäin. Tutkimuksen perusteella nuoren kuntoutusraha toimii tarkoitustaan vastaavalla tavalla ja pienentää erityisnuorten syrjäytymisriskiä.
Jatkotutkimuksena voisi selvittää nuoren kuntoutusrahan maanlaajuista käyttöä ja alueellisia eroavaisuuksia Luovin opiskelijoiden kesken.