Miten opetan laadullista harjoittelua? : laadullinen harjoittelu pianonsoiton alkeisoppilaiden opetuksessa
Hynninen, Vesa (2023)
Hynninen, Vesa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437328
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin laadullisen harjoittelun opettamista pianon alkeisoppilaille. Tavoitteena oli löytää uusia parempia harjoittelutekniikoita, joita opettaa alkeisoppilaille. Kaikki tutkimuksen oppilaat olivat 7–11-vuotiaita lapsia, jotka kävivät kansalaisopiston pianotunneilla. Näiden harjoittelutekniikoiden avulla tavoitteena oli oppilaan oma kehittyminen tehokkaammin ja pianonsoittamisen mielekkyyden li-sääminen.
Tutkimus toteutettiin autoetnografisena toimintatutkimuksena, jossa erilaisia laadullisen harjoittelun työ-kaluja opetettiin pianotuntien yhteydessä. Tutkimuskysymykset olivat: Miten opetan laadullista harjoitte-lua pianonsoiton alkeisoppilaille? Minkälaisia menetelmiä siihen kannattaisi käyttää? Oppilaita kehotet-tiin kokeilemaan tekniikoita omassa harjoittelussaan kotona. Opettaja arvioi seuraavalla tunnilla tekniikan toimivuutta sen perusteella, osasiko oppilas paremmin kappaleen ja oliko kyseinen tekniikka sopiva op-pilaan kohtaamaan ongelmaan.
Tutkimus osoitti sen, että alkeisoppilaille on vaikea opettaa laadullisen harjoittelun tekniikoita, koska kohderyhmän oppilaat eivät harjoitelleet säännöllisesti. Opettajan olisi myös pitänyt tarpeeksi selkeästi opettaa uusi harjoittelutekniikka ja antaa selkeät ohjeet, miten harjoitella sitä kotona. Tutkimuksen tulok-sien kirjaus oli myös puutteellista, minkä takia jäi hieman epäselväksi, toimiko kotona harjoiteltu uusi tekniikka. Oman haasteensa toi myös kansalaisopiston pianotuntien pituus, koska jokaisella tutkimuk-seen osallistuneella oppilaalla oli 15 minuutin pianotunti. Siinä ajassa oli vaikea opettaa uusia asioita oppilaalle.
Jatkotutkimusaihe voisi olla tutkia helppoja ja yksinkertaisia harjoittelutekniikoita, joita lapsioppilaat pystyisivät omaksumaan. Nämä tekniikat voisivat kuulua laadullisen harjoittelun tekniikoihin, mutta niitä voisi yksinkertaistaa.
Tutkimus toteutettiin autoetnografisena toimintatutkimuksena, jossa erilaisia laadullisen harjoittelun työ-kaluja opetettiin pianotuntien yhteydessä. Tutkimuskysymykset olivat: Miten opetan laadullista harjoitte-lua pianonsoiton alkeisoppilaille? Minkälaisia menetelmiä siihen kannattaisi käyttää? Oppilaita kehotet-tiin kokeilemaan tekniikoita omassa harjoittelussaan kotona. Opettaja arvioi seuraavalla tunnilla tekniikan toimivuutta sen perusteella, osasiko oppilas paremmin kappaleen ja oliko kyseinen tekniikka sopiva op-pilaan kohtaamaan ongelmaan.
Tutkimus osoitti sen, että alkeisoppilaille on vaikea opettaa laadullisen harjoittelun tekniikoita, koska kohderyhmän oppilaat eivät harjoitelleet säännöllisesti. Opettajan olisi myös pitänyt tarpeeksi selkeästi opettaa uusi harjoittelutekniikka ja antaa selkeät ohjeet, miten harjoitella sitä kotona. Tutkimuksen tulok-sien kirjaus oli myös puutteellista, minkä takia jäi hieman epäselväksi, toimiko kotona harjoiteltu uusi tekniikka. Oman haasteensa toi myös kansalaisopiston pianotuntien pituus, koska jokaisella tutkimuk-seen osallistuneella oppilaalla oli 15 minuutin pianotunti. Siinä ajassa oli vaikea opettaa uusia asioita oppilaalle.
Jatkotutkimusaihe voisi olla tutkia helppoja ja yksinkertaisia harjoittelutekniikoita, joita lapsioppilaat pystyisivät omaksumaan. Nämä tekniikat voisivat kuulua laadullisen harjoittelun tekniikoihin, mutta niitä voisi yksinkertaistaa.