Asiakasta arvostava kohtaaminen lastenneuvolassa terveydenhoitajan työssä
Saari, Katri; Suomela, Laura (2023)
Saari, Katri
Suomela, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437312
Tiivistelmä
Terveydenhoitajan työnkuvaan kuuluu erilaisten perheiden kohtaaminen. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiselta vaaditaan vuorovaikutusosaamista, ammattitaitoa ja kykyä kohdata erilaisia perheitä. Arvostavaan kohtaamiseen kuuluu läsnäolo, kiireettömyys, toisen osapuolen kuunteleminen sekä asiakas- ja perhelähtöisyys. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lastenneuvolapalveluita käyttäviltä perheiltä, mitä kokemuksia ja toiveita heillä oli lastenneuvolan arvostavalta kohtaamiselta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää lastenneuvolan asiakkaiden kohtaamisia terveydenhoitajan työssä, jotta lastenneuvolan asiakas tuntee tulleensa kohdatuksi arvostavasti.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Haastatteluun valikoitui Facebook-vauvaryhmistä neljä perheen äitiä ja yhdessä haastattelussa oli mukana perheen isä. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää hyödyntäen.
Opinnäytetyö tuloksista ilmeni, että asiakkaat arvostivat vastaanoton kiireettömyyttä, läsnäoloa ja hoitajan kiinnostuksen osoittamista asiakasta kohtaan. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että terveydenhoitajalta odotetaan läsnäoloa kohtaamistilanteessa, hyviä vuorovaikutustaitoja ja tasa-arvoista koko perheen huomiointia. Lapsen ikätasoinen huomiointi oli merkittävässä asemassa. Terveydenhoitajan odotetaan olevan lapsiystävällinen ja kiinnostunut lapsen asioista. Tuloksista ilmeni, että isän huomiointi oli jäänyt vähäiseksi. Isää tulisi kohdella tasavertaisena vanhempana äidin kanssa. Jokaisen asiakkaan tarpeet tulisi kohdata yksilöllisesti ilman vähättelyä. Terveydenhoitajan toivotaan ymmärtävän vanhempien ratkaisuja ja tapoja. Haastateltavat pitivät merkityksellisenä hoidon jatkuvuutta saman terveydenhoitajan kanssa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että jatkuva terveydenhoitajien vaihtuminen hankaloittaa asiakassuhteen kehittymistä. Tuloksista kävi ilmi, että terveydenhoitajan ammattitaitoisia neuvoja ja ohjausta arvostettiin. Neuvolatilan toivottiin olevan kodinomainen ja värikkäästi sisustettu.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Haastatteluun valikoitui Facebook-vauvaryhmistä neljä perheen äitiä ja yhdessä haastattelussa oli mukana perheen isä. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää hyödyntäen.
Opinnäytetyö tuloksista ilmeni, että asiakkaat arvostivat vastaanoton kiireettömyyttä, läsnäoloa ja hoitajan kiinnostuksen osoittamista asiakasta kohtaan. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että terveydenhoitajalta odotetaan läsnäoloa kohtaamistilanteessa, hyviä vuorovaikutustaitoja ja tasa-arvoista koko perheen huomiointia. Lapsen ikätasoinen huomiointi oli merkittävässä asemassa. Terveydenhoitajan odotetaan olevan lapsiystävällinen ja kiinnostunut lapsen asioista. Tuloksista ilmeni, että isän huomiointi oli jäänyt vähäiseksi. Isää tulisi kohdella tasavertaisena vanhempana äidin kanssa. Jokaisen asiakkaan tarpeet tulisi kohdata yksilöllisesti ilman vähättelyä. Terveydenhoitajan toivotaan ymmärtävän vanhempien ratkaisuja ja tapoja. Haastateltavat pitivät merkityksellisenä hoidon jatkuvuutta saman terveydenhoitajan kanssa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että jatkuva terveydenhoitajien vaihtuminen hankaloittaa asiakassuhteen kehittymistä. Tuloksista kävi ilmi, että terveydenhoitajan ammattitaitoisia neuvoja ja ohjausta arvostettiin. Neuvolatilan toivottiin olevan kodinomainen ja värikkäästi sisustettu.