ADHD-lapsen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Varjela, Jenica (2023)
Varjela, Jenica
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336995
Tiivistelmä
Tavoite opinnäytetyöllä oli tuottaa tietoa siitä, minkälaisin tuen menetelmin varhaiskasvatuksessa pyritään tukemaan ADHD-oireisen lapsen arkea varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö on tehty laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin Pirkanmaalaisessa kaupungissa, kahdessa eri päiväkodissa. Aineisto saatiin Webropol kyselyn kautta. Kysely lähetettiin kaupungin kahden eri päiväkodin henkilökunnalle vastattavaksi. Kyselyyn vastasi seitsemän henkilökuntaan kuuluvaa kasvatusalan työntekijää.
Opinnäytetyön tietoperustassa on tarkasteltu ADHD:tä tarkemmin. Tietoperustassa on kerrottu mikä ADHD on ja mistä se johtuu, tarkasteltu erilaisia oireita ja hoitokeinoja. Lisäksi käsite varhaiskasvatus, esiopetus, inkluusio ja kolmiportainen tuki on avattu tietoperustassa tarkemmin. Aiemmin tehdyt tutkimukset antoivat tietoperustalle enemmän pohjaa.
Saatu aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Tutkimuksesta saadut teemat olivat: apuvälineiden ja -menetelmien tärkeys, aikuisen toiminnan vaikutus lapseen, erilaiset arjen ratkaisut sekä ympäristöllä on merkitystä. Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että varhaiskasvatuksessa on monia erilaisia tapoja tukea ADHD-oireista lasta, jotta hänen oppimisensa ja kasvunsa olisi mahdollisimman sujuvaa.
Opinnäytetyön tietoperustassa on tarkasteltu ADHD:tä tarkemmin. Tietoperustassa on kerrottu mikä ADHD on ja mistä se johtuu, tarkasteltu erilaisia oireita ja hoitokeinoja. Lisäksi käsite varhaiskasvatus, esiopetus, inkluusio ja kolmiportainen tuki on avattu tietoperustassa tarkemmin. Aiemmin tehdyt tutkimukset antoivat tietoperustalle enemmän pohjaa.
Saatu aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Tutkimuksesta saadut teemat olivat: apuvälineiden ja -menetelmien tärkeys, aikuisen toiminnan vaikutus lapseen, erilaiset arjen ratkaisut sekä ympäristöllä on merkitystä. Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että varhaiskasvatuksessa on monia erilaisia tapoja tukea ADHD-oireista lasta, jotta hänen oppimisensa ja kasvunsa olisi mahdollisimman sujuvaa.