Palautteen avulla parempaa perhehoitoa : palautekyselylomake ammatilliselle perhekodille
Heikkinen, Eeva-Liisa (2023)
Heikkinen, Eeva-Liisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336997
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen laadullinen tutkimus, ja sen tarkoituksena oli tehdä ammatilliselle perhekodille toimiva palautekyselylomake, jonka avulla perhekodin toimintaa voitaisiin kehittää. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli ammatillinen perhekoti. Lapsen sijaishuollon perhehoidolla tarkoitetaan toimeksiantosuhteista ympärivuorokautista sijaishuoltoa sijaisperheessä tai yksityisen sosiaalipalvelujen valvonnasta annettujen lain mukaista perhekotihoitoa. Ammatilliset perhekodit ovat velvollisia antamaan laadultaan hyvää sosiaalihuoltoa sekä toteuttamaan hyvää kohtelua. Asiakkaan toiveet ja mielipiteet tulee ottaa huomioon yksilöllisesti.
Tietoperustassa käsiteltiin lastensuojelun sijaishuoltoa, osallisuutta ja lapsen etua. Keskeisiä käsitteitä olivat lastensuojelun sijaishuolto, ammatillinen perhekoti, osallisuus, ja lapsen etu. Tietoperustan lisäksi kyselylomakkeen kehittämisessä apuna olivat toimeksiantajayrityksen tiimipalaverit, joita hyödynnettiin lomakkeen sisällön suunnitteluun. Lomake testattiin testivastaajilla. Aineisto kerättiin sähköisesti Webropol-kyselyllä. Kysymystyyppien jakaminen teemoihin hahmotti, kuinka vastaaja koki lomakkeen ja vastasi esitettyihin kysymyksiin.
Testivastaajilta saadun tiedon mukaan opinnäytetyössä kehitetyn palautelomakkeen väittämät olivat helppoja vastata. Sen sijaan avoimet vastausmahdollisuudet eivät olleet suosittuja. Jokainen lomakkeeseen vastannut vastasi kaikkiin esitettyihin väittämiin. Kysely lähetettiin kahdeksalle, joista kyselyyn vastasi viisi. The purpose of this practice-based thesis was to create a feedback survey form for a professional family home that is the commissioner of this thesis. The purpose of the feedback survey is to help the family home develop its operation, and if necessary, improve the procedures. Family care refers to alternative care provided 24/7 in a foster family or family home in accordance with the law on supervision of private social services. Professional family homes are obliged to provide good quality social care and provide good treatment. The client’s wishes and opinions must be considered individually.
The theoretical background deals with child welfare, inclusion, and the best interest of the child. Thus, the key concepts were child protection foster care, professional family home, inclusion, and the best interest of the child. In addition to the theoretical background, the company's team meetings, which were used in the content construction of the form, served as an aid in creating the questionnaire. The questionnaire was tested by a test group. The data were collected electronically using a Webropol survey. Dividing the question types into themes outlined how the respondent experienced the form and answered the questions asked.
According to the information received from the test respondents, the true/false questions in the feedback form were easy to answer. On the other hand, open-ended questions were not so popular. Everyone who answered the form answered all the true/false questions. Out of eight who received the survey form, five people answered.
Tietoperustassa käsiteltiin lastensuojelun sijaishuoltoa, osallisuutta ja lapsen etua. Keskeisiä käsitteitä olivat lastensuojelun sijaishuolto, ammatillinen perhekoti, osallisuus, ja lapsen etu. Tietoperustan lisäksi kyselylomakkeen kehittämisessä apuna olivat toimeksiantajayrityksen tiimipalaverit, joita hyödynnettiin lomakkeen sisällön suunnitteluun. Lomake testattiin testivastaajilla. Aineisto kerättiin sähköisesti Webropol-kyselyllä. Kysymystyyppien jakaminen teemoihin hahmotti, kuinka vastaaja koki lomakkeen ja vastasi esitettyihin kysymyksiin.
Testivastaajilta saadun tiedon mukaan opinnäytetyössä kehitetyn palautelomakkeen väittämät olivat helppoja vastata. Sen sijaan avoimet vastausmahdollisuudet eivät olleet suosittuja. Jokainen lomakkeeseen vastannut vastasi kaikkiin esitettyihin väittämiin. Kysely lähetettiin kahdeksalle, joista kyselyyn vastasi viisi.
The theoretical background deals with child welfare, inclusion, and the best interest of the child. Thus, the key concepts were child protection foster care, professional family home, inclusion, and the best interest of the child. In addition to the theoretical background, the company's team meetings, which were used in the content construction of the form, served as an aid in creating the questionnaire. The questionnaire was tested by a test group. The data were collected electronically using a Webropol survey. Dividing the question types into themes outlined how the respondent experienced the form and answered the questions asked.
According to the information received from the test respondents, the true/false questions in the feedback form were easy to answer. On the other hand, open-ended questions were not so popular. Everyone who answered the form answered all the true/false questions. Out of eight who received the survey form, five people answered.
