Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Hämeen ammattikorkeakoulun sosionomikoulutuksen monimuoto-opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia yhteisöllisyydestä

Gouriou, Katja; Mäntylä, Laura; Rupponen, Tamara (2023)

 
Avaa tiedosto
Gouriou_Mantyla_Rupponen.pdf (908.6Kt)
Lataukset: 


Gouriou, Katja
Mäntylä, Laura
Rupponen, Tamara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437293
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Hämeen ammattikorkeakoulun monimuoto-opiskelijoiden yhteisöllisyyttä sosionomikoulutuksessa. Monimuoto-opiskelijoilla on vähemmän lähiopetusta ja kontaktia muihin opiskelijoihin ja opettajiin, joten opiskelijan oma vastuu opintojen etenemisestä korostuu. Tarkoituksena oli selvittää monimuoto-opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia yhteisöllisyydestä sekä mahdollisia kehitysideoita yhteisöllisyyden edistämiseksi. Tutkimusten mukaan yhteisöllisyys korkeakouluympäristössä edistää opintojen sujumista ja lisää opiskelijoiden hyvinvointia. Tavoitteena oli tuottaa aiheesta tutkimustietoa ja näin lisätä ymmärrystä yhteisöllisyydestä ja sen merkityksestä korkeakouluympäristössä. Toimeksiantajana oli Hämeen ammattikorkeakoulu.

Tietoperustassa avattiin yhteisöllisyyteen liittyviä tärkeitä käsitteitä, joita ovat yhteisö, hyvinvointi, osallisuus, yksinäisyys, ryhmäytyminen, ryhmätyöskentely, vuorovaikutus sekä vertaistuki. Laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä oli Webropol-kysely, joka sisälsi sekä avoimia että puolistrukturoituja kysymyksiä. Tutkimukseen osallistui 24 toisen vuoden sosionomiopiskelijaa monimuotokoulutuksesta. Aineiston analyysimenetelmä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi ja analyysivälineenä käytettiin teemoittelua. Analyysin tuloksena syntyi viisi pääteemaa: opiskelijoiden kokemuksia yhteisöllisyyttä edistävistä tekijöistä, opiskelijoiden kehitysideoita yhteisöllisyyden edistämiseksi, opiskelijoiden positiivisia näkemyksiä yhteisöllisyyden merkityksestä, opiskelijoiden näkemyksiä yhteisöllisyyttä haastavista tekijöistä ja opiskelijoiden kokemuksia yhteisöllisyyden haasteista.

Tutkimustuloksista ilmeni, että opiskelijat ovat kokeneet yhteisöllisyyden toteutuneen pääsääntöisesti hyvin. Useimmat kyselyyn vastanneista opiskelijoista näkivät yhteisöllisyyden tärkeänä opinnoissaan. Pieni osa vastaajista ei nähnyt yhteisöllisyyttä niin tärkeänä. Opiskelijat olivat kokeneet opintojen lähipäivien edistäneen yhteisöllisyyttä eniten. Useat opiskelijat kuvasivat yhteisöllisyyden merkitsevän toisten opiskelijoiden tukea. Kehitysideoissa korostuivat eniten yhteiseen tekemiseen liittyvät maininnat. Tuloksista ilmeni myös, että lähes puolella opiskelijoista on ollut ainakin joskus yksinäisyyden kokemuksia opinnoissaan. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että opiskelijoiden kokemukset ja näkemykset yhteisöllisyydestä ovat yksilöllisiä ja saattavat erota toisistaan. Tutkimuksen avulla saatiin opiskelijoilta monipuolisia kehitysideoita, joita voidaan hyödyntää yhteisöllisyyttä kehitettäessä.
 
This bachelor’s thesis examines the communality of blended learning social services students at Häme University of Applied Sciences. Blended learning students have less contact teaching and interaction with both fellow students and teachers. Therefore, blended learning settings demand a great ownership of learning from the students. The purpose of the thesis was to examine the experiences of blended learning social services students, their points of view and potential ideas of development to promote communality at Häme University of Applied Sciences. The thesis aimed to engender information about blended learning social services students’ experiences and points of view. The thesis was commissioned by Häme University of Applied Sciences.


This thesis was conducted as qualitative research; thus, the data were collected through a Webropol survey. The questionnaire, which was sent to the target group, included semi-structured and open-ended questions. The survey was responded to by 24 second-year blended learning social services students. The qualitative data were analyzed by data-driven content analysis and thematizing. Five main subjects were generated as a conclusion of this research´s analyze: the students experience of factors to improve communality, the students´ ideas to enhance communality, the students´ positive outlook on the meaning of communality, the students´ stance on challenging factors of communality and their experience of communality challenges.


The results indicated that the students’ experiences of communality have been mostly positive. Furthermore, most of the students found the sense of communality while studying important, whereas a small division of students considered communality in a blended learning context insignificant. The students have experienced contact teaching days as the most conducive. Many students understand communality as support from their fellow students. Engaging in joint activities was the most prominent development idea. The study proves that nearly half of the students have experienced loneliness at some point in their studies. As conclusion, students' experiences and points of view regarding communality are individual and may differ from one another. The study provided versatile development suggestions from the students, which can be utilized for further development of communality.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste