Metsäpäivät ja oppilaiden metsäsuhde : 4H-yhdistyksen metsäpäivät
Kivimäki, Emma (2023)
Kivimäki, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437186
Tiivistelmä
Metsäpäivät ovat Hämeenlinnan seudun 4H-yhdistyksen järjestämä 4-päiväinen tapahtuma Hämeenlinnan ja Hattulan seudun 8.-luokkalaisille. Tapahtuma järjestettiin Ahveniston ulkoilualueella. Metsäpäivien tarkoitus oli tarjota oppilaille mahdollisuus tutustua metsään ja metsäalaan erilaisten toimijoiden metsäaiheisilla rasteilla. Metsäpäivien tavoite oli tarjota oppilaille positiivinen kokemus metsästä ja metsäalasta, sekä herättää kiinnostusta näiden teemojen parissa. Työssä tilaajana oli 4H-yhdistys Hämeenlinnan seutu.
Metsäsuhteen muutos positiiviseen suuntaan olivat metsäpäivän, mutta myös opinnäytetyön tavoite. Opinnäytetyössä tavoitteena oli kehittää ja järjestää metsäpäivät onnistuneesti, sekä kerätä hyödyllistä palautetta ja kehitysideoita tulevaisuutta varten. Työn tarkoitus oli tarjota konkreettista tietoa nuorten metsäsuhteesta tapahtuman kehittämiseksi. Tarkoituksena opinnäytetyössä oli myös järjestää suurta tapahtumakokonaisuutta yhdessä 4H-yhdistyksen kanssa, sekä raportoida työn vaiheet toimintakertomukseksi.
Opinnäytetyön sisältönä on toimintakertomus 8.-luokkalaisten metsäpäivästä ja sen järjestämisen vaiheista, koululaisille ja opettajille toteutettu kysely metsäsuhteen muutoksesta metsäpäivän ansiosta, sekä kehitysideoita tulevaisuuden metsäpäiville näiden palautteiden perusteella. Lisäksi työssä käsitellään metsäsuhdetta, sen merkitystä suomalaisessa yhteiskunnassa ja kansainvälisesti, sekä metsäpedagogiikkaa ja toiminnallista oppimista. Nämä aiheet toimivat tietopohjana, ja auttoivat työn ja metsäpäivän tavoitteen saavuttamisessa.
Metsäpäivät olivat kokonaisuutena hyvin onnistuneet. Päivien aikana saatu palaute oli hyvin positiivista niin oppilailta kuin opettajilta. Muutamia kehitysehdotuksia oppilailta ja opettajilta saatiin siitä, miten metsäpäivien toiminallisuutta voitaisiin lisätä. Yleisesti metsäpäiviin oltiin hyvin tyytyväisiä ja etenkin oppilaat viihtyivät.
Oppilaiden mielestä parasta metsäpäivässä oli jo pelkkä mahdollisuus viettää päivä ulkona, tämä oli mukavaa vaihtelua tavanomaiselle opiskelulle luokassa. Metsäpäivät edistivät metsäsuhdetta hyvin paljon. Pelkästään luonnossa oleskelun on tunnistettu edistävän metsäsuhdetta. Oppilaat oppivat paljon metsäalasta, sekä metsästä ja olivat itse tyytyväisiä päivään. Oppilaiden suhtautuminen metsään ja metsäalaan muuttui huomattavasti myönteisemmäksi päivän ansiosta. Voidaan siis todeta metsäpäivän edistäneen metsäsuhdetta merkittävästi.
Metsäsuhteen muutos positiiviseen suuntaan olivat metsäpäivän, mutta myös opinnäytetyön tavoite. Opinnäytetyössä tavoitteena oli kehittää ja järjestää metsäpäivät onnistuneesti, sekä kerätä hyödyllistä palautetta ja kehitysideoita tulevaisuutta varten. Työn tarkoitus oli tarjota konkreettista tietoa nuorten metsäsuhteesta tapahtuman kehittämiseksi. Tarkoituksena opinnäytetyössä oli myös järjestää suurta tapahtumakokonaisuutta yhdessä 4H-yhdistyksen kanssa, sekä raportoida työn vaiheet toimintakertomukseksi.
Opinnäytetyön sisältönä on toimintakertomus 8.-luokkalaisten metsäpäivästä ja sen järjestämisen vaiheista, koululaisille ja opettajille toteutettu kysely metsäsuhteen muutoksesta metsäpäivän ansiosta, sekä kehitysideoita tulevaisuuden metsäpäiville näiden palautteiden perusteella. Lisäksi työssä käsitellään metsäsuhdetta, sen merkitystä suomalaisessa yhteiskunnassa ja kansainvälisesti, sekä metsäpedagogiikkaa ja toiminnallista oppimista. Nämä aiheet toimivat tietopohjana, ja auttoivat työn ja metsäpäivän tavoitteen saavuttamisessa.
Metsäpäivät olivat kokonaisuutena hyvin onnistuneet. Päivien aikana saatu palaute oli hyvin positiivista niin oppilailta kuin opettajilta. Muutamia kehitysehdotuksia oppilailta ja opettajilta saatiin siitä, miten metsäpäivien toiminallisuutta voitaisiin lisätä. Yleisesti metsäpäiviin oltiin hyvin tyytyväisiä ja etenkin oppilaat viihtyivät.
Oppilaiden mielestä parasta metsäpäivässä oli jo pelkkä mahdollisuus viettää päivä ulkona, tämä oli mukavaa vaihtelua tavanomaiselle opiskelulle luokassa. Metsäpäivät edistivät metsäsuhdetta hyvin paljon. Pelkästään luonnossa oleskelun on tunnistettu edistävän metsäsuhdetta. Oppilaat oppivat paljon metsäalasta, sekä metsästä ja olivat itse tyytyväisiä päivään. Oppilaiden suhtautuminen metsään ja metsäalaan muuttui huomattavasti myönteisemmäksi päivän ansiosta. Voidaan siis todeta metsäpäivän edistäneen metsäsuhdetta merkittävästi.