Miljövänliga och lönsamma marknadsföringsmaterial i alkoholbranschen. Case: Interbrands Wines & Spirits Oy.
Tolonen, Emilia (2023)
Tolonen, Emilia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437431
Tiivistelmä
Interbrands Wines & Spirits Oy är ett finskt bolag, vars verksamhetsområde är import, export, försäljning och marknadsföring av alkoholhaltiga drycker, och de har en omfattande produktportfölj med allt från starksprit till världskända champagner. Då lagstiftningen gällande marknadsföringen av alkohol är relativt sträng i Finland, använder många företag i alkoholindustrin även fysiska marknadsföringsmaterial vid sidan om den digitala marknadsföringen. Dessa material kan bland annat vara barverktyg, vinkylare eller kläder som produceras för olika produkter, och de används för att främja försäljningen och öka kännedomen om produkterna. Problemet med fysiska marknadsföringsmaterial är att de kan vara skadliga för miljön och pengamässigt olönsamma för företaget om de inte produceras och används rätt. Hållbarhet och miljöfrågor blir allt viktigare i dagens samhälle och det är viktigt för Interbrands att driva en så miljövänlig verksamhet som möjligt även inom marknadsföringen. Syftet med detta arbete är att genom teorin och den kvantitativa undersökningen få fram svar på hur Interbrands kan utveckla sin verksamhet gällande sina marknadsföringsmaterial med miljövänlighet och lönsamhet i fokus. Undersökningen utförs genom att analysera arbetets grundliga teoretiska referensram i samband med resultaten från den kvantitativa undersökningen. Den kvantitativa undersökningen görs i form av en enkät, där respondenterna är Interbrands kunder, eftersom de är de mest frekventa mottagarna och användarna av Interbrands marknadsföringsmaterial och kan där med ge de mest relevanta och ackurata svaren gällande materialen. Interbrands kunder består av hotell, restauranger och barer. I enkäten undersöks hur Interbrands kunder förhåller sig till marknadsföringsmaterial i allmänhet samt de material de mottar av Interbrands, samt deras nytta och hållbarhet. Baserat på resultaten av enkäten kan man dra slutsatser om hur viktiga marknadsföringsmaterialen är för Interbrands kunder, hurdana material som är viktiga, vad deras viktigaste egenskaper är samt hur materialen kan göras mer miljövänliga. Studiens resultat förser tydliga åtgärder som Interbrands kan tillämpa för att förbättra sin verksamhet och utveckla mer miljövänliga och lönsamma marknadsföringsmaterial.