Hydrauliikka osana sähköajoneuvojen latausta
Nieminen, Markus (2023)
Nieminen, Markus
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437331
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on ratkaista hydrauligeneraattorin soveltuvuus sähköntuottajaksi liikkuvaan latausjärjestelmään. Työ keskittyy sähköajoneuvojen lataukseen erityisesti tilanteissa, joissa akku on loppunut kesken matkan. Nykyisin sähköajoneuvojen hinaaminen on haasteellista, ja tyypillinen ratkaisu on kuljettaminen hinausautolla latausasemalle. Työssä tutkitaan vaihtoehtoa ladata sähköajoneuvo paikan päällä hydrauligeneraattorin avulla, mikä vähentäisi tarvetta hinauksille.
Työ alkaa sähköajoneuvojen lataamisen menetelmiin tutustumisella, jatkaen sitten latausajan tekijöihin, latausjännitteeseen ja akunhallintajärjestelmään. Keskeisenä osana on myös latauslaitteiston rakenteen ja turvallisuuden tarkastelu, mukaan lukien eri latauspistokkeiden ominaisuudet sekä tekniset ja mekaaniset vaatimukset.
Opinnäytetyö keskittyy myös lataustapahtuman tiedonsiirtoon, erityisesti CAN-väylän rooliin ja eri latausstandardien vaikutukseen tiedonsiirrossa. Siinä tarkastellaan myös sähkön tuottamista liikkuvaan latausasemaan hydrauligeneraattorin avulla. Tähän sisältyy generaattorin toiminta, sekä hydraulimoottorin ja voimanulosoton rooli.
Lopuksi perehdytään virtamoduulin tiedonsiirtoon käyttäen apuna ohjelmoitavaa logiikkaa, sekä mitoitetaan latauslaitteisto hinausajoneuvoon. Mitoituksessa huomioidaan itse laturi, hydrauligeneraattori ja voimanotto. Tämän avulla osoitetaan, minkälaiseen ajoneuvoon laitteisto soveltuu.
Opinnäytetyössä tarkastellaan siis kattavasti sähköajoneuvojen latausongelmaa tienpäällä ja ehdotetaan ratkaisuja, joilla voidaan parantaa tehokkuutta ja vähentää tarvetta hinauksille.
Työn tilaajana ja mahdollistaja toimii Dynaset Oy. Se tunnetaan muun muassa maailman johtavana hydrauligeneraattoreiden valmistajana.
Työ alkaa sähköajoneuvojen lataamisen menetelmiin tutustumisella, jatkaen sitten latausajan tekijöihin, latausjännitteeseen ja akunhallintajärjestelmään. Keskeisenä osana on myös latauslaitteiston rakenteen ja turvallisuuden tarkastelu, mukaan lukien eri latauspistokkeiden ominaisuudet sekä tekniset ja mekaaniset vaatimukset.
Opinnäytetyö keskittyy myös lataustapahtuman tiedonsiirtoon, erityisesti CAN-väylän rooliin ja eri latausstandardien vaikutukseen tiedonsiirrossa. Siinä tarkastellaan myös sähkön tuottamista liikkuvaan latausasemaan hydrauligeneraattorin avulla. Tähän sisältyy generaattorin toiminta, sekä hydraulimoottorin ja voimanulosoton rooli.
Lopuksi perehdytään virtamoduulin tiedonsiirtoon käyttäen apuna ohjelmoitavaa logiikkaa, sekä mitoitetaan latauslaitteisto hinausajoneuvoon. Mitoituksessa huomioidaan itse laturi, hydrauligeneraattori ja voimanotto. Tämän avulla osoitetaan, minkälaiseen ajoneuvoon laitteisto soveltuu.
Opinnäytetyössä tarkastellaan siis kattavasti sähköajoneuvojen latausongelmaa tienpäällä ja ehdotetaan ratkaisuja, joilla voidaan parantaa tehokkuutta ja vähentää tarvetta hinauksille.
Työn tilaajana ja mahdollistaja toimii Dynaset Oy. Se tunnetaan muun muassa maailman johtavana hydrauligeneraattoreiden valmistajana.