Digitaalisen kaupunkisuunnistuksen suunnittelu ja toteutus
Pitkänen, Silja (2023)
Pitkänen, Silja
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437372
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on luotu kaupunkisuunnistus Seppo.io-alustalle. Kaupunkisuunnistus on toteutettu Kotkansaareen, ja siinä oli mukana kahdeksan paikallista yritystä ja yksi yhteisö. Toimeksiantaja eli Kotkan Kauppatie ry:n tavoitteena oli saada näkyvyyttä Kotkan Kauppatie ry:n jäsenille kaupunkisuunnistuksen avulla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko yrityksillä mielenkiintoa tämän kaltaiselle markkinoinnille ja onko asiakkaiden mielestä tämän kaltaiselle aktiviteetille tarvetta. Tutkimusongelma oli, pystyykö digitalisoimisen ja pelillistämisen avulla markkinoimaan ja saamaan ihmisiä liikkeelle. Menetelmänä on käytetty haastattelua ja asiakkaiden palautekyselyä pelin lopuksi. Yrityksiä on haastateltu ennen ja jälkeen kaupunkisuunnistuksen, ja heidän mielestään tämä on nykyaikainen, hauska ja digitaalinen tapa tutustua paikallisiin yrityksiin. Kaupunkisuunnistus on toimiva digitaalinen markkinointitapa. Pelillistäminen toi asiakkaille mielenkiintoisen tavan tutustua paikallisiin yrittäjiin. Paikkakuntalaiset asiakkaat kertoivat, etteivät kaikki mukana olleet yritykset olleet heille tuttuja. Kaupunkisuunnistus on toimiva tapa tutustua kaupungin palveluihin nykyaikaisella tavalla älypuhelinta käyttäen. Seppo.io-sovellusta tulisi hieman kehittää tai käyttää kaupunkisuunnistuksessa toista alustaa. Sovellus ei toiminut moitteettomasti kaikilla asiakkailla. Seppo.io-sovellus oli pelin luojalle helppokäyttöinen.