Urheiluseuran brändin vahvistaminen ja markkinointistrategian kehittäminen : case Karleby Goats Ry
Lapinoja, Henrik; Lassila, Atte (2023)
Lapinoja, Henrik
Lassila, Atte
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437357
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on vahvistaa urheiluseura Karleby Goats Ry:n brändiä sekä kehittää seuran markkinointistrategiaa. Seura on aikaisemmin toiminut monilajiseurana, mutta jatkossa seura keskittyy ainoastaan salibandyyn. Tarkoitus on brändätä seura vahvemmin tunnistettavaksi salibandyseuraksi sekä kehittää seuralle markkinointistrategia, jonka pohjalta on jatkossa helpompi toteuttaa markkinointia yhdenmukaiseksi ja helposti tunnistettavaksi.
Teoriaosuudessa käsittelimme yhdistystoimintaa Suomessa, markkinointia sekä kerromme Karleby Goats Ry:stä yleisesti. Yhdistystoimintaan sisältyi suomessa yhdistystoimintaa velvoittavat lait sekä yhdistystoiminnan tunnusmerkit. Käsittelimme myös yleishyödyllisen yhdistyksen verohyötyjä. Markkinointiin sisältyi markkinointistrategian toimenpiteet, digimarkkinointi sekä brändi ja brändäyksen toimenpiteet.
Näiden pohjalta laadittiin seuralle selkeät toimenpiteet, jolla brändiä voidaan vahvistaa. Nämä toimenpiteet sisälsivät digimarkkinoinnin kokonaisvaltaisen strategian sekä verkkosivujen ja sosiaalisen median ilmeen uudistamisen.
Teoriaosuudessa käsittelimme yhdistystoimintaa Suomessa, markkinointia sekä kerromme Karleby Goats Ry:stä yleisesti. Yhdistystoimintaan sisältyi suomessa yhdistystoimintaa velvoittavat lait sekä yhdistystoiminnan tunnusmerkit. Käsittelimme myös yleishyödyllisen yhdistyksen verohyötyjä. Markkinointiin sisältyi markkinointistrategian toimenpiteet, digimarkkinointi sekä brändi ja brändäyksen toimenpiteet.
Näiden pohjalta laadittiin seuralle selkeät toimenpiteet, jolla brändiä voidaan vahvistaa. Nämä toimenpiteet sisälsivät digimarkkinoinnin kokonaisvaltaisen strategian sekä verkkosivujen ja sosiaalisen median ilmeen uudistamisen.