Sosiaalisen median vaikutus luonnonkosmetiikkaa käyttävien kuluttajien ostokäyttäytymiseen
Lindfors, Katja (2023)
Lindfors, Katja
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437360
Tiivistelmä
Sosiaalisen median käyttö on kasvanut runsaasti viime vuosina ja se on läsnä monen suomalaisen arjessa. Luonnonkosmetiikka on vakiinnuttanut paikkansa Suomen kosmetiikkamarkkinoilla. Opinnäytetyön aiheen valintaan vaikutti sen ajankohtaisuus ja tekijän omat mielenkiinnonkohteet.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten sosiaalisen median luonnonkosmetiikkaan liittyvät sisällöt vaikuttavat luonnonkosmetiikkaa käyttävien kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Tutkimus rajattiin luonnonkosmetiikkaa käyttäviin henkilöihin ja yleisimpiin suomalaisten käyttämiin sosiaalisen median kanaviin.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään ensin kuluttajan ostokäyttäytymistä: ostoprosessia, ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ja digitalisaation vaikutusta ostokäyttäytymiseen. Seuraavaksi käsitellään yleisimpiä sosiaalisen median kanavia ja markkinointia sosiaalisessa mediassa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimusmenetelmänä. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin harkinnanvaraista näytettä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka luotiin Webropol-kyselytyökalulla. Kyselylomake jaettiin Facebookin Luonnonkosmetiikka-ryhmässä. Kysely oli avoinna 17.11.-26.11.2023 välisen ajan. Kyselyyn vastasi yhteensä 40 henkilöä. Tuloksia analysoitiin tilastollisin menetelmin.
Kaikki vastaajat olivat naisia ja suurin osa oli 30–39-vuotiaita. Tutkimustulosten perusteella sosiaalisella medialla on jonkinlaista vaikutusta luonnonkosmetiikan käyttäjien ostokäyttäytymiseen. Sosiaalista mediaa hyödynnetään tuotteen toimivuuden selvittämiseen. Muiden mielipiteet ja kokemukset ovat tärkeitä ja vaikuttavat ostopäätöksen tekemiseen. Enemmistö vastaajista ei seurannut vaikuttajia tai ostanut heidän esittelemiään luonnonkosmetiikan tuotteita. Vaikuttajilla ei koettu olevan juurikaan vaikutusta ostopäätökseen. Alhaisen vastausmäärän vuoksi näytteen edustavuus jäi vajavaiseksi eikä näin ollen tutkimuksen tuloksista voida tehdä koko perusjoukkoa koskevia yleistyksiä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten sosiaalisen median luonnonkosmetiikkaan liittyvät sisällöt vaikuttavat luonnonkosmetiikkaa käyttävien kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Tutkimus rajattiin luonnonkosmetiikkaa käyttäviin henkilöihin ja yleisimpiin suomalaisten käyttämiin sosiaalisen median kanaviin.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään ensin kuluttajan ostokäyttäytymistä: ostoprosessia, ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ja digitalisaation vaikutusta ostokäyttäytymiseen. Seuraavaksi käsitellään yleisimpiä sosiaalisen median kanavia ja markkinointia sosiaalisessa mediassa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimusmenetelmänä. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin harkinnanvaraista näytettä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka luotiin Webropol-kyselytyökalulla. Kyselylomake jaettiin Facebookin Luonnonkosmetiikka-ryhmässä. Kysely oli avoinna 17.11.-26.11.2023 välisen ajan. Kyselyyn vastasi yhteensä 40 henkilöä. Tuloksia analysoitiin tilastollisin menetelmin.
Kaikki vastaajat olivat naisia ja suurin osa oli 30–39-vuotiaita. Tutkimustulosten perusteella sosiaalisella medialla on jonkinlaista vaikutusta luonnonkosmetiikan käyttäjien ostokäyttäytymiseen. Sosiaalista mediaa hyödynnetään tuotteen toimivuuden selvittämiseen. Muiden mielipiteet ja kokemukset ovat tärkeitä ja vaikuttavat ostopäätöksen tekemiseen. Enemmistö vastaajista ei seurannut vaikuttajia tai ostanut heidän esittelemiään luonnonkosmetiikan tuotteita. Vaikuttajilla ei koettu olevan juurikaan vaikutusta ostopäätökseen. Alhaisen vastausmäärän vuoksi näytteen edustavuus jäi vajavaiseksi eikä näin ollen tutkimuksen tuloksista voida tehdä koko perusjoukkoa koskevia yleistyksiä.