Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Fysisk aktivitet och motorisk utveckling hos barn i åldern 3-12

Peitsaro, Matilda; Gadd, Anna (2023)

Avaa tiedosto
Peitsaro_Gadd.pdf (1.517Mt)
Lataukset: 


Peitsaro, Matilda
Gadd, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437494
Tiivistelmä
Fysisk aktivitet är i dagens läge ett mycket diskuterat begrepp och man har b.la. skapat motionsrekommendationer för olika åldrar, som korrekt följda, ska ha god effekt på hälsa och välmående. Genom fysisk aktivitet kan man påverka flera olika saker, hos barn b.la. utvecklingen av motoriska färdigheter. Grundläggande motoriska färdigheter lär man sig redan i tidig ålder. En optimal utveckling av grundläggande motoriska färdigheter stöder inlärningen av mera invecklade rörelsemönster och rörelsefärdigheter. Syftet med denna allmänna litteraturstudie är att sammanställa information från forskning om hur fysisk aktivitet inverkar på den motoriska utvecklingen hos barn i åldern 3—12, samt hur man som fysioterapeut kan stöda den motoriska utvecklingen. På basen av detta valde vi att svara på forskningsfrågorna: 1. Hur påverkar mängden utförd fysisk aktivitet, hos barn i åldrarna 3–12, utvecklingen av motoriska färdigheter? och 2. Hur kan man som fysioterapeut, genom fysisk aktivitet, stöda utvecklingen av motoriska färdigheter hos barn i åldern 3—12? Denna studie är uppbyggd enligt rekommendationerna av Barajas, Forsberg & Wengström (2013) om hur man bygger upp en systematisk litteraturstudie. Litteratursökning utfördes i fyra olika databaser och genom manuell sökning. Slutligen inkluderades 17 studier efter kvalitetsgranskning med granskningsmallar av SBU. I studien inkluderades studier gällande friska barn i åldern 3—12. Resultaten visade varierade resultat i forskningarna. Det finns bristfälligt med forskningar där fysisk aktivitet och motorisk utveckling undersökts direkt utan ytterligare variabler. Genom fysisk aktivitet kan man påverka den motoriska utvecklingen. En fysioterapeut kan främja och stöda den motoriska utvecklingen genom att utföra handledd, planerad, fysisk aktivitet både individuellt och i grupp.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste