Millpoint Oy
Lääperi, Eeva (2023)
Lääperi, Eeva
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437380
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda konkreettinen markkinointisuunnitelma lappeenrantalaiselle Millpoint Oy:lle vuodeksi eteenpäin. Millpoint Oy on perustettu vuonna 2006 ja sen pääasiallinen toimiala keskittyy toimistotarvikkeisiin sekä mainos- ja liikelahjoihin. Opinnäytetyön aihe syntyi toimeksiantajan tarpeesta luoda yhtenäinen ja tavoitteellinen toimintasuunnitelma vastaamaan kasvunhaluisen yrityksen tarpeita.
Opinnäytetyö toteutetaan produktiivisena työnä, jonka produktio-osana tuotetaan yritykselle laadittava markkinointisuunnitelma. Työ koostuu teoreettisesta osasta, jossa käsitellään markkinoinnin teoriaa, markkinointisuunnitelman toteuttamisprosessia ja sen eri osia. Lisäksi teoriaosassa käsitellään sosiaalisen median markkinointikanavia ja digitaalista markkinointia. Markkinointisuunnitelmassa keskitytään erityisesti Instagram ja TikTok-markkinointikanavien hyödyntämiseen. Teoriapohjaista aineistoa tukena käyttäen luodaan toimiva markkinointisuunnitelma vastaamaan yrityksen tarpeita.
Opinnäytetyön toiminallinen osuus koostuu Millpointin työntekijöiden teemahaastattelusta, haastattelun analysoinnista, lähtökohta-analyysistä, yrityksen sosiaalisen median sisällön ja käytön analysoimisesta ja havainnoimisesta, joiden pohjalta yritykselle laaditaan markkinointisuunnitelma. Tämän lisäksi tehdään TikTok-opas, jota hyödyntäen yritys pystyy tuottamaan laadukasta ja katsojan mielenkiintoa herättävää sisältöä.
Tutkimus tuotti vastaukset työn tavoitteisiin, jonka pohjalta saatiin rakennettua konkreettinen ja yritykselle hyödyllinen markkinointisuunnitelma. Nykyaikaisen markkinointisuunnitelman avulla yritys luo kilpailuetua, kasvattaa näkyvyyttä ja helpottaa uusasiakashankintaansa.
Opinnäytetyö toteutetaan produktiivisena työnä, jonka produktio-osana tuotetaan yritykselle laadittava markkinointisuunnitelma. Työ koostuu teoreettisesta osasta, jossa käsitellään markkinoinnin teoriaa, markkinointisuunnitelman toteuttamisprosessia ja sen eri osia. Lisäksi teoriaosassa käsitellään sosiaalisen median markkinointikanavia ja digitaalista markkinointia. Markkinointisuunnitelmassa keskitytään erityisesti Instagram ja TikTok-markkinointikanavien hyödyntämiseen. Teoriapohjaista aineistoa tukena käyttäen luodaan toimiva markkinointisuunnitelma vastaamaan yrityksen tarpeita.
Opinnäytetyön toiminallinen osuus koostuu Millpointin työntekijöiden teemahaastattelusta, haastattelun analysoinnista, lähtökohta-analyysistä, yrityksen sosiaalisen median sisällön ja käytön analysoimisesta ja havainnoimisesta, joiden pohjalta yritykselle laaditaan markkinointisuunnitelma. Tämän lisäksi tehdään TikTok-opas, jota hyödyntäen yritys pystyy tuottamaan laadukasta ja katsojan mielenkiintoa herättävää sisältöä.
Tutkimus tuotti vastaukset työn tavoitteisiin, jonka pohjalta saatiin rakennettua konkreettinen ja yritykselle hyödyllinen markkinointisuunnitelma. Nykyaikaisen markkinointisuunnitelman avulla yritys luo kilpailuetua, kasvattaa näkyvyyttä ja helpottaa uusasiakashankintaansa.
