Sijaishuoltopaikkana Kotijoukot A.S.A.P. Oy:n ammatillinen perhekoti : opas sijoitettujen lasten vanhemmille
Huuskonen, Suvi; Kuoppala, Henna (2023)
Huuskonen, Suvi
Kuoppala, Henna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437437
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää opas Kotijoukot A.S.A.P. Oy:n ammatilliseen perhekotiin sijoitettujen lasten vanhemmille. Ammatillisella perhekodilla oli tarve materiaalille, jonka avulla tuettaisiin sijoitettujen lasten vanhempia sijoitusprosessin aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda selkeä ja informatiivinen opas, jonka avulla vanhemmat saisivat tietoa Kotijoukkojen ammatillisesta perhekodista, sijaishuollon aikaisesta vanhemmuudesta sekä yhteistyöstä lapsen sijoituksen aikana. Opas toimisi työvälineenä vanhempien ja sijaishuoltopaikan välillä syventäen heidän välistään yhteistyötä.
Opinnäytetyö toteutettiin ammatillisen perhekodin kanssa yhteistyössä. Kehittämistyössä hyödynnettiin konstruktivistista kehittämismallia ja kehittämismenetelmänä käytettiin dialogista keskustelua. Keskusteluiden pohjalta alettiin rakentamaan yhteistä käsitystä siitä, millaisia asioita opas pitää sisällään. Dialoginen keskustelu toimi oleellisena menetelmänä koko opinnäytetyöprosessin ajan. Sitä hyödynnettiin toimeksiantajan kanssa käydyissä palavereissa, viestinnässä sekä opinnäytetyön tekijöiden keskinäisissä keskusteluissa.
Opinnäytetyön raportin tietoperustassa käsitellään varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkitystä varhaislapsuudessa sekä sitä, miten kiintymyssuhdevaurioinen lapsi oireilee. Lisäksi siinä tarkastellaan lastensuojelun prosessia, sijaishuoltoa ja sen aikana tehtävää yhteistyötä sekä ammatillisen perhekodin toimintaa.
Kehittämistyön tuloksena syntyi opas, joka sisältää tietoa perhekodista, sen toiminta-ajatuksesta, arvoista, säännöistä, tiloista, ohjaajista ja lemmikeistä. Lisäksi se sisältää tietoa lapsen hoidosta ja huolenpidosta, rinnakkaisvanhemmuudesta, käyttövaroista ja muista rahallisista eduista, päiväkodista, koulusta, vapaa-ajasta, harrastusmahdollisuuksista sekä kasvun ja kehityksen tukemisesta eri ikäkausina ammatillisessa perhekodissa. Kehittämistyön lopussa yhdessä toimeksiantajan kanssa arvioitiin oppaan kokonaisuutta. Oppaasta saadun arvioinnin perusteella se koettiin hyödylliseksi ja tarpeelliseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin ammatillisen perhekodin kanssa yhteistyössä. Kehittämistyössä hyödynnettiin konstruktivistista kehittämismallia ja kehittämismenetelmänä käytettiin dialogista keskustelua. Keskusteluiden pohjalta alettiin rakentamaan yhteistä käsitystä siitä, millaisia asioita opas pitää sisällään. Dialoginen keskustelu toimi oleellisena menetelmänä koko opinnäytetyöprosessin ajan. Sitä hyödynnettiin toimeksiantajan kanssa käydyissä palavereissa, viestinnässä sekä opinnäytetyön tekijöiden keskinäisissä keskusteluissa.
Opinnäytetyön raportin tietoperustassa käsitellään varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkitystä varhaislapsuudessa sekä sitä, miten kiintymyssuhdevaurioinen lapsi oireilee. Lisäksi siinä tarkastellaan lastensuojelun prosessia, sijaishuoltoa ja sen aikana tehtävää yhteistyötä sekä ammatillisen perhekodin toimintaa.
Kehittämistyön tuloksena syntyi opas, joka sisältää tietoa perhekodista, sen toiminta-ajatuksesta, arvoista, säännöistä, tiloista, ohjaajista ja lemmikeistä. Lisäksi se sisältää tietoa lapsen hoidosta ja huolenpidosta, rinnakkaisvanhemmuudesta, käyttövaroista ja muista rahallisista eduista, päiväkodista, koulusta, vapaa-ajasta, harrastusmahdollisuuksista sekä kasvun ja kehityksen tukemisesta eri ikäkausina ammatillisessa perhekodissa. Kehittämistyön lopussa yhdessä toimeksiantajan kanssa arvioitiin oppaan kokonaisuutta. Oppaasta saadun arvioinnin perusteella se koettiin hyödylliseksi ja tarpeelliseksi.