Varhaiskasvatuksen vuosikello : millaisia vuoden aikana hoidettavia asioita työntekijät pitävät merkityksellisinä varhaiskasvatuksessa?
Lehtinen, Jenna; Laaksonen, Elina (2023)
Lehtinen, Jenna
Laaksonen, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437473
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda vuosikello, eli tuotos, josta on luettavissa varhaiskasvatuksessa vuoden aikana toteutettavat työtehtävät. Tavoitteena oli vuosikellon muodostamisen ohella luoda varhaiskasvattajille työkalu, jonka avulla varhaiskasvatuksessa vuoden aikana hoidettavat asiat pääsevät näkyville ja tulevat hoidetuksi ajallaan. Opinnäytetyön aihe valikoitui tilaajan tarpeen ja aiheen ajankohtaisuuden perusteella. Opinnäytetyön tilaaja, päiväkoti Naavatassu, toivoi opinnäytetyön aiheena olevan varhaiskasvatuksessa vuoden aikana toteutettavien tehtävien muodostamisen vuosikellon muotoon. Naavatassu on julkisen sektorin päiväkoti, joka sijaitsee Koskella Tl. Naavatassu valikoitui tilaajaksi, koska heillä oli kehittämisen tarve, joka sopi opinnäytetyölle aiheeksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla. Opinnäytetyötä varten haastateltiin varhaiskasvatuksen johtajaa, varhaiskasvatuksen hoitajaa, varhaiskasvatuksen opettajaa ja pedagogista johtajaa. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Teemoittelun avulla muodostettiin varhaiskasvatuksessa vuoden aikana hoidettavat asiat ammattiryhmittäin. Opinnäytetyön tietoperusta muodostui aiemmista tutkimuksista ja niiden käsitteiden avaamisesta, jotka liittyivät tiiviisti opinnäytetyön toteutukseen. Tärkeiksi käsitteiksi muodostui vuosikello varhaiskasvatuksessa, varhaiskasvatus Suomessa sekä varhaiskasvatushenkilöstö ja työtehtävät.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että varhaiskasvatuksessa on paljon vuoden aikana hoidettavia asioita, jotka voidaan osittain sitoa tiettyyn ammattinimikkeeseen. Tulokset osoittavat, että vuosikello on varhaiskasvatukseen tarpeellinen työväline, koska sen avulla yksittäiset työtehtävät saatiin vedettyä yhteen tuotokseen, josta on helppo katsoa ja aikatauluttaa tehtävien hoitaminen. Opinnäytetyön johtopäätöksiä ovat, että aikaisemmat tutkimukset viittaavat vuosikellon tarpeellisuuteen ja varhaiskasvattajien työtehtävät ovat samankaltaisia. Vuosikellon tarpeellisuutta perustelee tutkimusten yhtenevyys siinä, että työnkuvat ovat osittain epäselviä ja niiden jaotteluun sekä hoitamiseen halutaan selkeyttä ja järjestelmällisyyttä. Varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvan tarkentuessa vuosikelloon on mahdollista lisätä varhaiskasvatuksen sosionomin työntehtäville oma kohta ja vuosikelloa voi kehittää hankkimalla palautetta sen toimivuudesta, kun vuosikello on ollut kokonaisen vuoden käytössä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla. Opinnäytetyötä varten haastateltiin varhaiskasvatuksen johtajaa, varhaiskasvatuksen hoitajaa, varhaiskasvatuksen opettajaa ja pedagogista johtajaa. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Teemoittelun avulla muodostettiin varhaiskasvatuksessa vuoden aikana hoidettavat asiat ammattiryhmittäin. Opinnäytetyön tietoperusta muodostui aiemmista tutkimuksista ja niiden käsitteiden avaamisesta, jotka liittyivät tiiviisti opinnäytetyön toteutukseen. Tärkeiksi käsitteiksi muodostui vuosikello varhaiskasvatuksessa, varhaiskasvatus Suomessa sekä varhaiskasvatushenkilöstö ja työtehtävät.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että varhaiskasvatuksessa on paljon vuoden aikana hoidettavia asioita, jotka voidaan osittain sitoa tiettyyn ammattinimikkeeseen. Tulokset osoittavat, että vuosikello on varhaiskasvatukseen tarpeellinen työväline, koska sen avulla yksittäiset työtehtävät saatiin vedettyä yhteen tuotokseen, josta on helppo katsoa ja aikatauluttaa tehtävien hoitaminen. Opinnäytetyön johtopäätöksiä ovat, että aikaisemmat tutkimukset viittaavat vuosikellon tarpeellisuuteen ja varhaiskasvattajien työtehtävät ovat samankaltaisia. Vuosikellon tarpeellisuutta perustelee tutkimusten yhtenevyys siinä, että työnkuvat ovat osittain epäselviä ja niiden jaotteluun sekä hoitamiseen halutaan selkeyttä ja järjestelmällisyyttä. Varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvan tarkentuessa vuosikelloon on mahdollista lisätä varhaiskasvatuksen sosionomin työntehtäville oma kohta ja vuosikelloa voi kehittää hankkimalla palautetta sen toimivuudesta, kun vuosikello on ollut kokonaisen vuoden käytössä.