The Role of Software in The Manufacturing Industry and Opportunities in Digital Business Models
Friman, Pietari (2023)
Friman, Pietari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437495
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön suurimpana motivaattorina ja tarkastelun kohteena on ollut lähes teolliseen vallankumoukseen verrattavissa oleva valmistavan teollisuuden muutos Industry 4.0. Digitalisaation edelleen kiihdyttämä ilmiö, joka pakottaa tuotantosektorin avartamaan ja jäsentämään toimintaansa uudelleen huomioiden tuotteisiin ja prosesseihin liittyvät datan ja palvelut. Suomi asemoituu muutosvalmiutensa puolesta globaalisti varsin positiivisesti mutta nämä kyvykkyydet ja on moderneja teknologioita ja liiketoiminnan kehitysprosesseja käyttäen osattava rakentaa luomaan arvoa niin asiakkaille kuin tuotteiden ja palvelujen toimittajille itselleen.
Metodina käytetty toimintatutkimus mahdollistaa Erikssonin ja Kovalaisen mukaan (2015) käytännönläheisemmän ja organisaatiolähtöisemmän lähestymistavan sekä tutkimuskysymyksen. Opinnäytetyön tekijä on työskennellyt asiakasyrityksen Digitaalisten tuotteiden liiketoimintaosastossa ja osallistunut määriteltyihin ohjelmistotiimeihin yhdessä eri tuotehallinnan ja myynnin tukihenkilöstön kanssa. Tutkimuksen merkittävänä tuloksena teoreettinen tutkimus ja yritykselle ominaiset havainnot yhdistyvät innovaatioprojektiin uuden liiketoimintamallin laajentamiseksi. Tämä projekti luo kartan mahdollisuuksista, jota käytetään suunnistamaan kohti tuntemattomia markkinoita, mutta myös vaatimuksista joita tulee kehittää edelleen tarkoituksena luoda dynaamisen alusta tulevaisuutta varten.
Vaikka muutoksen ytimessä todetaan ehdottomasti olevan myös ja lähes ensiarvoisesti ihmiset, työkulttuurit sekä muutosjohtaminen, pureudutaan seuraavissa tekstikappaleissa digitaalisen transformaation näkökulmasta nimenomaan liiketoiminnalliseen ja teknologiseen puoleen. Erityishuomioita saavat Software-as-a-service sekä nykypäivän monimuotoiset hinnoittelumallit, osana matkaa, jonka tarkoituksena on kyetä mallintamaan uudenlaista liiketoimintaa ja sen ohjelmistobisnekselle tyypillisiä jatkuvia tulovirtoja. As-a-service tuotteet sekä uuden liiketoiminnan innovointi ovat asioita joita tutkiessa muotoilu ja asiakaskeskeinen palvelu nousevat esille väistämättä – niiden maailmasta on myös luonnosteltu osaksi lopputulemaa ’Business design’ kanvaksia asiakasyritykselle. Näitä iteroimalla asiakasrajapinnassa ja jatkojalostamalla eri markkina-alueille hieman eri tavoin, yrityksen digitaalista tarjoamaa on tarkoituksena rakentaa ja jatkossakin kehittää. The main motivator and focus of this thesis has been the changes in manufacturing industry, driven by Industry 4.0, which can be considered almost comparable to the industrial revolution. This phenomenon accelerated by digitalisation, is forcing the manufacturing sector to open up and restructure its operations, taking into account data, services and customer-centric approach related to products and processes. Finland is very positively positioned globally in terms of its capacity for change, but these capabilities must be built using modern technologies and business development processes to create value for both customers and the suppliers of these continuously developed products and services themselves.
According to Eriksson and Kovalainen (2015), action research as a methodology enables a more practical and organisationally oriented approach as well as research question. The author of the thesis has worked in the Digital Business Unit of the client company and participated in defined software project teams together with various product management, sales and support staff. As a significant result of the research, the theoretical research and the company's specific findings are combined in an innovation project to expand the new business model. This project creates a roadmap of opportunities to be used to navigate towards unknown markets, but also of requirements to be further developed in order to create a dynamic platform for the future.
While it is clear that people, work cultures and change management are also, and almost primarily, at the heart of change, the following chapters and pages will focus on the business and technology side of digital transformation and disruption. Special attention will be paid to Software-as-a-Service and today's diverse pricing models, as part of a journey to be able to model a new type of business and recurring revenue streams typical of the software business. When exploring “everything-as-a-service” and new business innovations, design and customer-centric service are topics which emerge inevitably – the perspective they have is also sketched out as part of the end result 'Business design canvases’ for the client company. By iterating these at the customer interface and refining them in slightly different ways for different market areas, the company's digital offering is intended to be built upon and further developed.
Metodina käytetty toimintatutkimus mahdollistaa Erikssonin ja Kovalaisen mukaan (2015) käytännönläheisemmän ja organisaatiolähtöisemmän lähestymistavan sekä tutkimuskysymyksen. Opinnäytetyön tekijä on työskennellyt asiakasyrityksen Digitaalisten tuotteiden liiketoimintaosastossa ja osallistunut määriteltyihin ohjelmistotiimeihin yhdessä eri tuotehallinnan ja myynnin tukihenkilöstön kanssa. Tutkimuksen merkittävänä tuloksena teoreettinen tutkimus ja yritykselle ominaiset havainnot yhdistyvät innovaatioprojektiin uuden liiketoimintamallin laajentamiseksi. Tämä projekti luo kartan mahdollisuuksista, jota käytetään suunnistamaan kohti tuntemattomia markkinoita, mutta myös vaatimuksista joita tulee kehittää edelleen tarkoituksena luoda dynaamisen alusta tulevaisuutta varten.
Vaikka muutoksen ytimessä todetaan ehdottomasti olevan myös ja lähes ensiarvoisesti ihmiset, työkulttuurit sekä muutosjohtaminen, pureudutaan seuraavissa tekstikappaleissa digitaalisen transformaation näkökulmasta nimenomaan liiketoiminnalliseen ja teknologiseen puoleen. Erityishuomioita saavat Software-as-a-service sekä nykypäivän monimuotoiset hinnoittelumallit, osana matkaa, jonka tarkoituksena on kyetä mallintamaan uudenlaista liiketoimintaa ja sen ohjelmistobisnekselle tyypillisiä jatkuvia tulovirtoja. As-a-service tuotteet sekä uuden liiketoiminnan innovointi ovat asioita joita tutkiessa muotoilu ja asiakaskeskeinen palvelu nousevat esille väistämättä – niiden maailmasta on myös luonnosteltu osaksi lopputulemaa ’Business design’ kanvaksia asiakasyritykselle. Näitä iteroimalla asiakasrajapinnassa ja jatkojalostamalla eri markkina-alueille hieman eri tavoin, yrityksen digitaalista tarjoamaa on tarkoituksena rakentaa ja jatkossakin kehittää.
According to Eriksson and Kovalainen (2015), action research as a methodology enables a more practical and organisationally oriented approach as well as research question. The author of the thesis has worked in the Digital Business Unit of the client company and participated in defined software project teams together with various product management, sales and support staff. As a significant result of the research, the theoretical research and the company's specific findings are combined in an innovation project to expand the new business model. This project creates a roadmap of opportunities to be used to navigate towards unknown markets, but also of requirements to be further developed in order to create a dynamic platform for the future.
While it is clear that people, work cultures and change management are also, and almost primarily, at the heart of change, the following chapters and pages will focus on the business and technology side of digital transformation and disruption. Special attention will be paid to Software-as-a-Service and today's diverse pricing models, as part of a journey to be able to model a new type of business and recurring revenue streams typical of the software business. When exploring “everything-as-a-service” and new business innovations, design and customer-centric service are topics which emerge inevitably – the perspective they have is also sketched out as part of the end result 'Business design canvases’ for the client company. By iterating these at the customer interface and refining them in slightly different ways for different market areas, the company's digital offering is intended to be built upon and further developed.