Algoritminen ajattelu ohjelmoinnissa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Nivalainen, Tuulia (2023)
Nivalainen, Tuulia
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337002
Tiivistelmä
Aikaisemmin ohjelmoinnissa keskityttiin teknisten taitojen hallitsemiseen, eikä huomiota kiinnitetty itse ohjelmointiprosessiin ja siinä esiintyvien vaiheiden ymmärtämiseen. Ohjelmointitaitojen hallitseminen vaatii kuitenkin teknisten taitojen lisäksi kykyä sisäistää ohjelmoinnin periaatteita ja prosesseja. Algoritmisen ajattelun näkökulman myötä katse on kiinnittynyt yksilön ajattelutaitoihin; algoritminen ajattelu tarjoaa erilaisia tapoja oppia ja kehittää ohjelmoinnissa tarvittavia ominaisuuksia sekä kykyjä innovatiivisesti ja yksilöllisesti. Lisäksi näkökulma tarjoaa tukea ohjelmoinnin teknisten taitojen hallitsemiseen.
Tutkimustyö tarkasteli algoritmisen ajattelun merkitystä ohjelmoinnissa. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten algoritminen ajattelu tukee ja edistää yksilön ohjelmointitaitoja. Tavoitteena oli lisätä algoritmisen ajattelun merkitystä ohjelmoinnin taitamiseen ja kehittämiseen. Työn luonteen ja aiheen pohjalta tutkimusmenetelmäksi valikoitui traditionaalinen eli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimusmenetelmän avulla oli mahdollista saada tarkempaa tietoa algoritmisen ajattelun merkityksestä ohjelmoinnin taitamiseen sekä siihen vaikuttavista tekijöistä. Aineiston hakua varten määriteltiin aiheen kannalta keskeisimmät käsitteet ja hakusanat. Tutkimusaineisto haettiin kolmesta eri tietokannasta sekä manuaalisesti Google Scholarin avulla. Aineiston analysointi toteutettiin kuuden eri tutkimusartikkelin avulla. Valitut aineistoon sisällytetyt artikkelit keskittyivät ohjelmointikoulutuksen ja oppimisen konteksteihin, jonka pohjalta tuloksissa keskityttiin tarkastelemaan tätä yhteyttä.
Tutkimustulokset toivat esiin, että ohjelmointitaitojen oppiminen ja harjoittelu voi tapahtua erilaisin algoritmisen ajattelun menetelmin, kuten opiskelijakeskeisen ja ongelmakeskeisen oppimisen tai erilaisten älykkäiden oppimisympäristöjen avulla. Työn tulokset osoittivat, että algoritmisen ajattelun sisällyttäminen ohjelmointikoulutukseen ja -opetukseen tukee yksilöiden kykyä sisäistää ohjelmointiin tarvittavia ominaisuuksia ja taitoja. Algoritmisen ajattelun sisällyttäminen ohjelmointitaitojen kehittämiseen korostui erityisesti opiskelijoilla, joilla oli vähemmän ohjelmointikokemusta takanaan. Tutkimustulosten pohjalta voitiin todeta, että algoritminen ajattelu kiinnitti huomiota ennen kaikkea opiskelijan ajattelu- ja ongelmanratkaisutaitojen kehittämiseen teknisten ohjelmointitaitojen sijasta sekä tarjosi useita yksilöllisiä ja innovatiivisia ratkaisuja ohjelmoinnin eri haasteisiin.
Tutkimustyö tarkasteli algoritmisen ajattelun merkitystä ohjelmoinnissa. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten algoritminen ajattelu tukee ja edistää yksilön ohjelmointitaitoja. Tavoitteena oli lisätä algoritmisen ajattelun merkitystä ohjelmoinnin taitamiseen ja kehittämiseen. Työn luonteen ja aiheen pohjalta tutkimusmenetelmäksi valikoitui traditionaalinen eli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimusmenetelmän avulla oli mahdollista saada tarkempaa tietoa algoritmisen ajattelun merkityksestä ohjelmoinnin taitamiseen sekä siihen vaikuttavista tekijöistä. Aineiston hakua varten määriteltiin aiheen kannalta keskeisimmät käsitteet ja hakusanat. Tutkimusaineisto haettiin kolmesta eri tietokannasta sekä manuaalisesti Google Scholarin avulla. Aineiston analysointi toteutettiin kuuden eri tutkimusartikkelin avulla. Valitut aineistoon sisällytetyt artikkelit keskittyivät ohjelmointikoulutuksen ja oppimisen konteksteihin, jonka pohjalta tuloksissa keskityttiin tarkastelemaan tätä yhteyttä.
Tutkimustulokset toivat esiin, että ohjelmointitaitojen oppiminen ja harjoittelu voi tapahtua erilaisin algoritmisen ajattelun menetelmin, kuten opiskelijakeskeisen ja ongelmakeskeisen oppimisen tai erilaisten älykkäiden oppimisympäristöjen avulla. Työn tulokset osoittivat, että algoritmisen ajattelun sisällyttäminen ohjelmointikoulutukseen ja -opetukseen tukee yksilöiden kykyä sisäistää ohjelmointiin tarvittavia ominaisuuksia ja taitoja. Algoritmisen ajattelun sisällyttäminen ohjelmointitaitojen kehittämiseen korostui erityisesti opiskelijoilla, joilla oli vähemmän ohjelmointikokemusta takanaan. Tutkimustulosten pohjalta voitiin todeta, että algoritminen ajattelu kiinnitti huomiota ennen kaikkea opiskelijan ajattelu- ja ongelmanratkaisutaitojen kehittämiseen teknisten ohjelmointitaitojen sijasta sekä tarjosi useita yksilöllisiä ja innovatiivisia ratkaisuja ohjelmoinnin eri haasteisiin.