Tarkkaavuuden haasteet korkeakouluopiskelussa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Hartikainen, Emmi (2023)
Hartikainen, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437258
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa miten tarkkaavuuden haasteet voivat näyttäytyä korkeakouluopiskelijalla, ja miten ne voivat vaikuttaa korkeakouluopiskelijan opiskelukykyyn.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto haettiin Medic, Google ja Finna tietokannoista sekä Google Scholar hakukoneella. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui seitsemän aineistoa, joista kolme oli englanninkielisiä tutkimusartikkeleita, ja loput neljä suomenkielisiä pro gradu -tutkielmia ja proseminaaritöitä. Aineiston analyysi toteutettiin ensimmäisen tutkimuskysymyksen osalta aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteita noudattaen ja hyödyntäen myöhemmin myös teema-analyysin periaatteita. Toisen tutkimuskysymyksen kohdalla noudatettiin perustellusti teorialähtöisen sisällönanalyysin periaatteita.
Ensimmäisenä tutkimustehtävänä oli selvittää, miten tarkkaavuuden haasteet voivat näyttäytyä korkeakouluopiskelijalla. Tuloksista selvisi, että useimmiten tarkkaavuuden haasteet näkyvät korkeakouluopiskelijoiden opinnoissa toiminnanohjauksessa, tarkkaavuuden ylläpitämisessä, säätelyssä ja siirtämisessä sekä muistitoiminnoissa. Tarkkaavuuden haasteiden näyttäytyminen yksittäisellä opiskelijalla on hyvin yksilöllistä. Tarkkaavuuden haasteet voivat näyttäytyä hyvin monimuotoisesti. Se, miten tarkkaavuuden haasteita omaava korkeakouluopiskelija suoriutuu opinnoistaan, korreloi yleensä hänen saamansa tuen kanssa. Tärkeimpinä tekijöinä ovat opiskelijan oma ymmär-rys haasteitaan kohtaan sekä opetushenkilökunnan ymmärrys ja tuen antaminen.
Toisena tutkimustehtävänä kartoitettiin miten tarkkaavuuden haasteet voivat vaikuttaa korkeakouluopiskelijan opiskelukykyyn. Tätä kartoitusta tehtiin aineistosta YTHS:n opiskelukykymallin pohjalta. Tarkkaavuuden haasteiden merkitys opiskelijan omiin voimavaroihin, opiskeluympäristöön, opiskelutaitoihin sekä opetukseen ja ohjaamiseen ilmeni olennaisena. Opiskelukyvyn kannalta huomattiin tärkeäksi pystyä huomioimaan opiskelijan tilanne kokonaisvaltaisesti, tunnistaa opiskelijan haasteet ja antaa hänelle yksilöllistä sekä opiskelijalähtöistä ohjausta. Opiskelijan ja opiskelijan kanssa korkeakoulussa työskentelevien ammattilaisten on tärkeää oppia tunnistamaan näitä tarkkaavuuden haasteita sekä niiden ilmenemismuotoja. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta syntynyt tieto auttaa lisäämään ymmärrystä tarkkaavuuden haasteista korkeakouluopiskelijoilla.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto haettiin Medic, Google ja Finna tietokannoista sekä Google Scholar hakukoneella. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui seitsemän aineistoa, joista kolme oli englanninkielisiä tutkimusartikkeleita, ja loput neljä suomenkielisiä pro gradu -tutkielmia ja proseminaaritöitä. Aineiston analyysi toteutettiin ensimmäisen tutkimuskysymyksen osalta aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteita noudattaen ja hyödyntäen myöhemmin myös teema-analyysin periaatteita. Toisen tutkimuskysymyksen kohdalla noudatettiin perustellusti teorialähtöisen sisällönanalyysin periaatteita.
Ensimmäisenä tutkimustehtävänä oli selvittää, miten tarkkaavuuden haasteet voivat näyttäytyä korkeakouluopiskelijalla. Tuloksista selvisi, että useimmiten tarkkaavuuden haasteet näkyvät korkeakouluopiskelijoiden opinnoissa toiminnanohjauksessa, tarkkaavuuden ylläpitämisessä, säätelyssä ja siirtämisessä sekä muistitoiminnoissa. Tarkkaavuuden haasteiden näyttäytyminen yksittäisellä opiskelijalla on hyvin yksilöllistä. Tarkkaavuuden haasteet voivat näyttäytyä hyvin monimuotoisesti. Se, miten tarkkaavuuden haasteita omaava korkeakouluopiskelija suoriutuu opinnoistaan, korreloi yleensä hänen saamansa tuen kanssa. Tärkeimpinä tekijöinä ovat opiskelijan oma ymmär-rys haasteitaan kohtaan sekä opetushenkilökunnan ymmärrys ja tuen antaminen.
Toisena tutkimustehtävänä kartoitettiin miten tarkkaavuuden haasteet voivat vaikuttaa korkeakouluopiskelijan opiskelukykyyn. Tätä kartoitusta tehtiin aineistosta YTHS:n opiskelukykymallin pohjalta. Tarkkaavuuden haasteiden merkitys opiskelijan omiin voimavaroihin, opiskeluympäristöön, opiskelutaitoihin sekä opetukseen ja ohjaamiseen ilmeni olennaisena. Opiskelukyvyn kannalta huomattiin tärkeäksi pystyä huomioimaan opiskelijan tilanne kokonaisvaltaisesti, tunnistaa opiskelijan haasteet ja antaa hänelle yksilöllistä sekä opiskelijalähtöistä ohjausta. Opiskelijan ja opiskelijan kanssa korkeakoulussa työskentelevien ammattilaisten on tärkeää oppia tunnistamaan näitä tarkkaavuuden haasteita sekä niiden ilmenemismuotoja. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta syntynyt tieto auttaa lisäämään ymmärrystä tarkkaavuuden haasteista korkeakouluopiskelijoilla.