Psykoedukaation interventiot anoreksian hoidossa: integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Kivelä, Satu-Maria (2023)
Kivelä, Satu-Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437315
Tiivistelmä
Anoreksia on vakava mielenterveydenhäiriö, jolle ei ole vielä selkeää näyttöön perustuvaa hoitomallia. Tunnettuina hoitomuotoina anoreksian hoidossa ovat syömishäiriöoireilun hoito ja painonseuranta, yksilöhoidot- sekä perheisiin keskittyvät hoidot. Psykoedukaatio on mielenterveydenhäiriöissä yleinen termi, jolla tarkoitetaan potilaan sekä läheisten tiedon lisäämistä mielenterveydenhäiriön tyypillisestä oirekuvasta ja sen hoidosta.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin integratiivista katsausta, jonka avulla tehtiin synteesiä psykoedukaation interventioista, joita on käytetty anoreksiaan sairastuneiden hoidossa. Tavoitteena oli kuvata erilaisia psykoedukaation interventioita, miten ne olivat rakentuneet ja mitä hyötyjä niiden käytöstä oli pystytty osoittamaan. Tarkoituksena tuottaa uutta tietoa anoreksiaan sairastuneiden hoidonsisältöjen kehittämisen tueksi.
Aineistonhaussa käytettiin tietokantoja PubMed, CINAHL Ultimate (EBSCO), Cochrane library, Medic, Joanna Briggs Institute EBP Database, DOAJ (Directory of Open Access Journals) ja Google Scholar. Lisäksi tutkimuksia haettiin manuaalisella haulla. Löytyneistä 440 tutkimuksesta aineistoon valittiin 23 tutkimusta. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineiston sisällönanalyysiä, jonka ryhmittelyn kautta kirjoitettiin auki tulokset ja tavoitettiin haetut vastaukset tutkimuskysymyksiin.
Psykoedukaation interventioita anoreksian hoidossa on kohdennettu anoreksiaan sairastuneelle, vähäisesti virtuaalisten ja digitaalisten mallien kautta, perheille perhehoitotyön- ja moniperhehoitotyön malleina sekä lisääntyneesti vanhempien hoitomalleina sekä informatiivisilla psykoedukaation malleilla. Interventioiden tuloksina osoitettiin tietojen, taitojen ja osaamisen kehittyminen, sairastuneen painon kehittyminen, vanhemman voimaannuttamisen tärkeys sekä vertaistuen hoidollinen hyöty. Uusina informatiivisina näkökulmina nousi neurobiologisten tutkimusten tuoma lisäarvo.
Johtopäätöksinä todettiin psykoedukaation interventioiden monipuoliset mahdollisuudet, helppo käytettävyys, kustannustehokkuus sekä intervention jälkeinen sairastuneen hoidon parempi lopputulema. Integratiivisen katsauksen aineiston monipuolisista näkökulmista voidaan todeta anoreksian hoidon tarvitsevan uusia kokonaisvaltaisempia hoitomalleja, jossa psykoedukaatio on tärkeässä roolissa.
Avainsanat (asiasanat)
Integratiivinen kirjallisuuskatsaus, psykoedukaation interventio, anoreksia, laihuushäiriö, syömishäiriöt, anoreksian hoito Anorexia nervosa is a severe mental disorder for which a clear evidence-based treatment model is yet to be established. Recognized treatment modalities for anorexia include approaches focusing on eating dis-order symptoms and weight monitoring, individual treatments, and family-oriented treatments. Psychoeducation is a common term in mental health disorders, referring to enhancing the patient's and their close ones' understanding of the typical symptomatology and treatment of the mental disorder.
An integrative review methodology was used to synthesize the interventions of psychoeducation used in the treatment of individuals with anorexia. The purpose was to describe various psychoeducation interventions, their structures, and the benefits of these interventions. The aim was to generate new insights to support the development of treatment contents for individuals with anorexia.
The literature search included databases such as PubMed, CINAHL Ultimate (EBSCO), Cochrane Library, Medic, Joanna Briggs Institute EBP Database, DOAJ (Directory of Open Access Journals), and Google Scholar. Studies were also manually sought from the bibliographies of excluded studies. Out of 440 identified studies, 23 were selected for inclusion. Content analysis of the data was conducted, and through categorization the results were elucidated, addressing the research questions.
The findings revealed that psychoeducation interventions for anorexia are targeted to the individual diagnosed with anorexia, very little through virtual and digital mediums, family-oriented approaches, multi-family treatment models, and more recently, increased focus on parental intervention and informative psychoeducation models to support therapeutic interventions. The benefits of diverse interventions included the enhancement of knowledge, skills, and expertise, improvement in the patient's condition, the significance of empowering parents in supporting treatment, and the therapeutic value of peer support. Novel perspectives emerged concerning the added value brought by neurobiological research.
Conclusions highlighted the multifaceted potential of psychoeducation interventions, their ease of use, cost-effectiveness, and the overall improvement in patient outcomes post-intervention. The perspective drawn from the integrative review underlines the need for novel, holistic treatment models in anorexia treatment, wherein psychoeducation plays a pivotal role.
Keywords/tags (subjects)
Integrative literature review, psychoeducation intervention, anorexia nervosa, eating disorder, treating anorexia nervosa
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin integratiivista katsausta, jonka avulla tehtiin synteesiä psykoedukaation interventioista, joita on käytetty anoreksiaan sairastuneiden hoidossa. Tavoitteena oli kuvata erilaisia psykoedukaation interventioita, miten ne olivat rakentuneet ja mitä hyötyjä niiden käytöstä oli pystytty osoittamaan. Tarkoituksena tuottaa uutta tietoa anoreksiaan sairastuneiden hoidonsisältöjen kehittämisen tueksi.
Aineistonhaussa käytettiin tietokantoja PubMed, CINAHL Ultimate (EBSCO), Cochrane library, Medic, Joanna Briggs Institute EBP Database, DOAJ (Directory of Open Access Journals) ja Google Scholar. Lisäksi tutkimuksia haettiin manuaalisella haulla. Löytyneistä 440 tutkimuksesta aineistoon valittiin 23 tutkimusta. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineiston sisällönanalyysiä, jonka ryhmittelyn kautta kirjoitettiin auki tulokset ja tavoitettiin haetut vastaukset tutkimuskysymyksiin.
Psykoedukaation interventioita anoreksian hoidossa on kohdennettu anoreksiaan sairastuneelle, vähäisesti virtuaalisten ja digitaalisten mallien kautta, perheille perhehoitotyön- ja moniperhehoitotyön malleina sekä lisääntyneesti vanhempien hoitomalleina sekä informatiivisilla psykoedukaation malleilla. Interventioiden tuloksina osoitettiin tietojen, taitojen ja osaamisen kehittyminen, sairastuneen painon kehittyminen, vanhemman voimaannuttamisen tärkeys sekä vertaistuen hoidollinen hyöty. Uusina informatiivisina näkökulmina nousi neurobiologisten tutkimusten tuoma lisäarvo.
Johtopäätöksinä todettiin psykoedukaation interventioiden monipuoliset mahdollisuudet, helppo käytettävyys, kustannustehokkuus sekä intervention jälkeinen sairastuneen hoidon parempi lopputulema. Integratiivisen katsauksen aineiston monipuolisista näkökulmista voidaan todeta anoreksian hoidon tarvitsevan uusia kokonaisvaltaisempia hoitomalleja, jossa psykoedukaatio on tärkeässä roolissa.
Avainsanat (asiasanat)
Integratiivinen kirjallisuuskatsaus, psykoedukaation interventio, anoreksia, laihuushäiriö, syömishäiriöt, anoreksian hoito
An integrative review methodology was used to synthesize the interventions of psychoeducation used in the treatment of individuals with anorexia. The purpose was to describe various psychoeducation interventions, their structures, and the benefits of these interventions. The aim was to generate new insights to support the development of treatment contents for individuals with anorexia.
The literature search included databases such as PubMed, CINAHL Ultimate (EBSCO), Cochrane Library, Medic, Joanna Briggs Institute EBP Database, DOAJ (Directory of Open Access Journals), and Google Scholar. Studies were also manually sought from the bibliographies of excluded studies. Out of 440 identified studies, 23 were selected for inclusion. Content analysis of the data was conducted, and through categorization the results were elucidated, addressing the research questions.
The findings revealed that psychoeducation interventions for anorexia are targeted to the individual diagnosed with anorexia, very little through virtual and digital mediums, family-oriented approaches, multi-family treatment models, and more recently, increased focus on parental intervention and informative psychoeducation models to support therapeutic interventions. The benefits of diverse interventions included the enhancement of knowledge, skills, and expertise, improvement in the patient's condition, the significance of empowering parents in supporting treatment, and the therapeutic value of peer support. Novel perspectives emerged concerning the added value brought by neurobiological research.
Conclusions highlighted the multifaceted potential of psychoeducation interventions, their ease of use, cost-effectiveness, and the overall improvement in patient outcomes post-intervention. The perspective drawn from the integrative review underlines the need for novel, holistic treatment models in anorexia treatment, wherein psychoeducation plays a pivotal role.
Keywords/tags (subjects)
Integrative literature review, psychoeducation intervention, anorexia nervosa, eating disorder, treating anorexia nervosa