Psyykkisesti sairastuneen nuoren vanhempien tukeminen: integratiivinen kirjallisuuskatsaus.
Einola-Paavilainen, Kirsi (2023)
Einola-Paavilainen, Kirsi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437506
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten pahoinvoinnin lisääntyessä viime vuosina on valtakunnallisesti ollut esillä vanhemmuuden tukeminen, sillä vanhemmuuden tukemisella voidaan vaikuttaa nuorten ja perheiden hyvinvointiin. Nuorten mielenterveyskriisin ratkaisemiseksi on jo vuosikymmenten ajan tehty suunnitelmia ja muutoksia. Samaan aikaan nuorten psyykkinen pahoinvointi on lisääntynyt eikä tilanteeseen helpotusta tuo se, että psykiatrian henkilöstöstä on pula niin hoitajien, lääkäreiden kuin psykologien osalta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia vanhemmuuden tuen interventioita on käytössä silloin kun nuoruusikäinen sairastuu psyykkisesti ja miten interventiot tukevat nuoren hoitoa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille tiivistettyä ja tutkimusnäyttöön perustuvaa tietoa vanhemmuuden tukemisesta silloin, kuin nuoruusikäinen on sairastunut psyykkisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistohaku toteutettiin seuraavista sähköisistä tietokannoista ennalta määritettyjen hakusanojen ja -lausekkeiden sekä sisäänotto- ja poissulkukriteerien mukaisesti: CINAHL, Cochrane, PubMed ja Sage. Manuaalinen haku toteutettiin tietokantahaun kautta mukaan valittujen tutkimusten lähdeluettelon lisäksi Google Scholar -hakukoneella. Aineistohaku tarjosi aineistoksi yhteensä 1348 tutkimusartikkelia, joista lopulliseen laadun arviointi- ja sisäl-lönanalyysivaiheeseen valikoitui kymmenen (n = 10) tutkimusta. Mukaan valittujen tutkimusten menetelmällinen laatu arvioitiin JBI-kriteerien avulla. Aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysia avuksi käyttäen.
Tulokset osoittivat, että vanhemmuuden tuen interventioilla on nuoruusiän kehitystä, nuoren ja vanhemman omaa vointia sekä koko perheen hyvinvointia edesauttavia vaikutuksia. Hoidollisten tapaamisten, teknologiaa hyödyntävien interventioiden ja vanhemmille suunnattujen koulutuskokonaisuuksien avulla nuorten ja vanhempien suhteet paranevat, vanhempien osaaminen ja ymmärrys lisääntyy sekä nuorten kokema psykososiaalinen tuki ja perheiden sisäinen kommunikaatio ja vuorovaikutus vahvistuu. Vanhempien tukeminen nähdään tärkeänä osana nuorisopsykiatrista hoitoa, sillä vanhemmuutta tukemalla voidaan ennaltaehkäistä tulevia ja ratkaista jo olemassa olevia nuorten, vanhempien ja perheiden haasteita. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ovat tärkeässä roolissa tukemassa nuorten ja perheiden hyvinvointia. Kootun tutkimustiedon avulla heidän jo tekemä työ ja tulevat kohtaamiset perheiden kanssa, saavat vahvistusta. In recent years the well-being of children and adolescents has noticed nationwide. There has been a focus on supporting parenting because support can impact the well-being of youth and families. Despite previous plans and changes made over decades to address mental health crises in youth, the psychological distress among young people continues to increase. At the same time, mental health problems among adolescences have continued to increase, and the situation is not helped by the fact that there is a shortage of psychiatry personnel, including nurses, doctors, and psychologists.
The purpose of this thesis was to explore the types of parenting support interventions when an adolescent is suffering from mental health problems and how these interventions contribute to the adolescent’s care. The objective of the thesis was to provide concise and research-based information on different parenting support interventions for professionals in the social and healthcare sector when an adolescent in the family is suffering from mental health problems.
The thesis was conducted as an integrative literature. A data collection was carried out using electronic databases, including CINAHL, Cochrane, PubMed, and Sage, and using predefined search terms and criteria for inclusion and exclusion. A manual data searches were conducted using the source list of studies that came up in the database search and Google Scholar. The database and manual search resulted in a total of 1348 research articles, from which ten (n = 10) studies were selected for the final quality assessment and content analysis phase. The methodological quality of the selected studies was evaluated using Joanna Briggs Institute's JBI criteria. The material was analyzed using qualitative content analysis.
The results indicated that parenting support interventions have positive effects on adolescent development, the well-being of both the young person and the parent, and the overall family well-being. Through therapeutic sessions, technology-based interventions or parent-focused training programs, the relationships between adolescents and parents improved, adolescents' psychosocial support strengthened, and parents' knowledge and skills increased. Supporting parents was seen as an important part of adolescents’ psychiatric treatment because it could prevent future challenges and process current issues for young people, parents, and families. Social and healthcare professionals play a significant role in supporting the well-being of young people and families, and the compiled research information reinforces their ongoing work and future interactions with families.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia vanhemmuuden tuen interventioita on käytössä silloin kun nuoruusikäinen sairastuu psyykkisesti ja miten interventiot tukevat nuoren hoitoa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille tiivistettyä ja tutkimusnäyttöön perustuvaa tietoa vanhemmuuden tukemisesta silloin, kuin nuoruusikäinen on sairastunut psyykkisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistohaku toteutettiin seuraavista sähköisistä tietokannoista ennalta määritettyjen hakusanojen ja -lausekkeiden sekä sisäänotto- ja poissulkukriteerien mukaisesti: CINAHL, Cochrane, PubMed ja Sage. Manuaalinen haku toteutettiin tietokantahaun kautta mukaan valittujen tutkimusten lähdeluettelon lisäksi Google Scholar -hakukoneella. Aineistohaku tarjosi aineistoksi yhteensä 1348 tutkimusartikkelia, joista lopulliseen laadun arviointi- ja sisäl-lönanalyysivaiheeseen valikoitui kymmenen (n = 10) tutkimusta. Mukaan valittujen tutkimusten menetelmällinen laatu arvioitiin JBI-kriteerien avulla. Aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysia avuksi käyttäen.
Tulokset osoittivat, että vanhemmuuden tuen interventioilla on nuoruusiän kehitystä, nuoren ja vanhemman omaa vointia sekä koko perheen hyvinvointia edesauttavia vaikutuksia. Hoidollisten tapaamisten, teknologiaa hyödyntävien interventioiden ja vanhemmille suunnattujen koulutuskokonaisuuksien avulla nuorten ja vanhempien suhteet paranevat, vanhempien osaaminen ja ymmärrys lisääntyy sekä nuorten kokema psykososiaalinen tuki ja perheiden sisäinen kommunikaatio ja vuorovaikutus vahvistuu. Vanhempien tukeminen nähdään tärkeänä osana nuorisopsykiatrista hoitoa, sillä vanhemmuutta tukemalla voidaan ennaltaehkäistä tulevia ja ratkaista jo olemassa olevia nuorten, vanhempien ja perheiden haasteita. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ovat tärkeässä roolissa tukemassa nuorten ja perheiden hyvinvointia. Kootun tutkimustiedon avulla heidän jo tekemä työ ja tulevat kohtaamiset perheiden kanssa, saavat vahvistusta.
The purpose of this thesis was to explore the types of parenting support interventions when an adolescent is suffering from mental health problems and how these interventions contribute to the adolescent’s care. The objective of the thesis was to provide concise and research-based information on different parenting support interventions for professionals in the social and healthcare sector when an adolescent in the family is suffering from mental health problems.
The thesis was conducted as an integrative literature. A data collection was carried out using electronic databases, including CINAHL, Cochrane, PubMed, and Sage, and using predefined search terms and criteria for inclusion and exclusion. A manual data searches were conducted using the source list of studies that came up in the database search and Google Scholar. The database and manual search resulted in a total of 1348 research articles, from which ten (n = 10) studies were selected for the final quality assessment and content analysis phase. The methodological quality of the selected studies was evaluated using Joanna Briggs Institute's JBI criteria. The material was analyzed using qualitative content analysis.
The results indicated that parenting support interventions have positive effects on adolescent development, the well-being of both the young person and the parent, and the overall family well-being. Through therapeutic sessions, technology-based interventions or parent-focused training programs, the relationships between adolescents and parents improved, adolescents' psychosocial support strengthened, and parents' knowledge and skills increased. Supporting parents was seen as an important part of adolescents’ psychiatric treatment because it could prevent future challenges and process current issues for young people, parents, and families. Social and healthcare professionals play a significant role in supporting the well-being of young people and families, and the compiled research information reinforces their ongoing work and future interactions with families.
