Työttömän häpeä: häpeän ja stigman vaikutus työllisyyspalveluissa: kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Isännäinen, Maija; Ståhle, Mirka (2023)
Isännäinen, Maija
Ståhle, Mirka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437427
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli lisätä tietoisuutta häpeän ja stigman vaikutuksista työttömään, sekä selvittää millaisia vaikutuksia häpeän tunteen vähenemisellä on palveluiden vastaanottamiseen. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, kuinka työllisyys-palveluiden työntekijä voi omalla toiminnallaan vähentää asiakkaan kokemaa häpeää. Katsaukseen on valittu yhteensä kuusi (6) tutkimusta. Tutkimuksista kolme (3) on kotimaisia ja kolme (3) kansainvälisiä. Kaikki artikkelit ovat vertaisarvioituja. Aineisto on analysoitu teema-analyysillä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että häpeä ja stigma vaikuttavat työttömän elämään monella eri tavalla. Häpeä on usein hyvin syvään juurtunut tunne. Häpeällä ja stigmalla on negatiivisia vaikutuksia työttömän verkostoitumiseen, omanarvontunteeseen, sosiaalisiin suhteisiin sekä henkiseen hyvinvointiin. Tämän lisäksi työttömät kantavat huolta muiden ihmisten asenteista heitä kohtaan. Opinnäytetyössä tutkittiin myös työllisyyspalveluiden työntekijöiden mahdollisuuksia vaikuttaa asiakkaan kokemaan häpeään. Työntekijällä onkin suuri vaikutus siihen, millaisena asiakastilanteet koetaan. Tärkeimpiä ominaisuuksia ovat työntekijän empaattisuus, kuuntelemisentaito, rauhallisuus, läsnäolo, jämäkkyys sekä rehellisyys. Myös asiakkaan kunnioitus ja toivon luominen nousivat tutkimuksessa tärkeiksi asioiksi.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että häpeän tunteeseen vaikuttavat monet eri tekijät. Työntekijä voi kuitenkin omalla vuorovaikutuksella ja sanattomalla viestinnällään vaikuttaa siihen, että asiakas kokee olevansa tärkeä ja arvostettu yhteiskunnan jäsen.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että häpeä ja stigma vaikuttavat työttömän elämään monella eri tavalla. Häpeä on usein hyvin syvään juurtunut tunne. Häpeällä ja stigmalla on negatiivisia vaikutuksia työttömän verkostoitumiseen, omanarvontunteeseen, sosiaalisiin suhteisiin sekä henkiseen hyvinvointiin. Tämän lisäksi työttömät kantavat huolta muiden ihmisten asenteista heitä kohtaan. Opinnäytetyössä tutkittiin myös työllisyyspalveluiden työntekijöiden mahdollisuuksia vaikuttaa asiakkaan kokemaan häpeään. Työntekijällä onkin suuri vaikutus siihen, millaisena asiakastilanteet koetaan. Tärkeimpiä ominaisuuksia ovat työntekijän empaattisuus, kuuntelemisentaito, rauhallisuus, läsnäolo, jämäkkyys sekä rehellisyys. Myös asiakkaan kunnioitus ja toivon luominen nousivat tutkimuksessa tärkeiksi asioiksi.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että häpeän tunteeseen vaikuttavat monet eri tekijät. Työntekijä voi kuitenkin omalla vuorovaikutuksella ja sanattomalla viestinnällään vaikuttaa siihen, että asiakas kokee olevansa tärkeä ja arvostettu yhteiskunnan jäsen.