Automatisoitu asiakaspalvelu WhatsAppilla
Kontturi, Heikki (2023)
Kontturi, Heikki
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437404
Tiivistelmä
Työssä oli tavoitteena tehdä WhatsApp Business -alustaa hyödyntävä chatbotti sekä erillinen chat-alusta sen rinnalle. Se toteutettiin Laravelin sekä sen sisältämien muiden työkalujen avulla. Yrityksen WhatsApp-numeroon saapuvat viestit tulevat chatbotin käsitellyiksi ja niihin lähetetään ennalta määritelty automaattivastaus. Automaattivastaukset voivat sisältää lisäksi erinäisiä interaktiivisia WhatsApp Business -komponentteja ja dynaamisesti generoitua sisältöä. Chat-alustan tarkoituksena on antaa yritysten lähettää viestejä käsin, koska puhelinnumeron rekisteröinti automaattisiin viesteihin, estää sen rekisteröinnin muissa WhatsAppin sovelluksissa. Haluttiin, että työn avulla voidaan suoraviivaistaa Trimedia Oy:n omien yritysasiakkaiden kanssa tapahtuvaa kommunikaatiota, sekä myydä sitä muiden yritysten käyttöön.
Alustan ensimmäiset asiakkaat myytiin syksyllä 2023. Kehitys toteutui tavoittelujen mukaisesti ja valmistui ajallaan. Tämän jälkeen siirryttiin jatkokehitykseen kehitystyön helpottamiseksi ja, jotta tuotetta voisi myydä yhä laajemmalle asiakaskunnalle. Jatkokehityksen tavoitukseksi asetettiin oma hallintapaneeli chatbotin automaattivastauksille, sekä WhatsAppin uusien enemmän eksperimentaalisten toiminnallisuuksien hyödyntäminen.
Alustan ensimmäiset asiakkaat myytiin syksyllä 2023. Kehitys toteutui tavoittelujen mukaisesti ja valmistui ajallaan. Tämän jälkeen siirryttiin jatkokehitykseen kehitystyön helpottamiseksi ja, jotta tuotetta voisi myydä yhä laajemmalle asiakaskunnalle. Jatkokehityksen tavoitukseksi asetettiin oma hallintapaneeli chatbotin automaattivastauksille, sekä WhatsAppin uusien enemmän eksperimentaalisten toiminnallisuuksien hyödyntäminen.