Traumatietoinen laulunopetus
Torvinen, Siiri (2023)
Torvinen, Siiri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337118
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko laulunopettajan tarpeen olla traumatietoinen opettaessaan. Opinnäytetyössä kuvailtiin myös psyykkisen trauman vaikutuksia laulamiseen ja äänen toimintaan. Aiheesta on vain vähän tutkimuksia, joten aiheeseen oli tarpeellista tutustua syvemmin. Tavoitteena oli kehittää laulunopettajien traumatietoisuutta ja syventyä oppilaan traumatietoiseen kohtaamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin menetelmin. Tietoperusta koostui aiemmin tehdyistä tutkimuksista lauluinstrumentista, äänenkäytön muutoksista, psyykkisestä traumasta sekä traumatietoisuuden käsitteen määrittelystä. Aineisto kerättiin syys- ja lokakuussa 2023 teemahaastatteluiden muodossa. Haastateltavia oli kolme ja heidät kutsuttiin haastatteluun heidän kokemustensa sekä ammatillisten taitojensa perusteella liittyen psyykkisiin traumoihin. Aineisto analysoitiin teemoihin ja käsitteisiin jaottelemalla.
Tulokset esitellään seuraavien otsikoiden mukaisesti: psyykkisen trauman vaikutuksia ääneen, haastatelta- vien näkemyksiä äänen ja trauman yhteydestä, traumatietoisuus laulunopettajan roolissa, apukeinoja ja harjoitteita traumatietoiseen laulunopetukseen ja laulunopettajan oman hyvinvoinnin edistäminen. Erityisesti tuloksissa kävi ilmi sensitiivisyys sekä turvallisen tilan luomisen tärkeys oppimistilanteissa.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä havaittiin, että laulunopettaja voi kohdata oppilaan traumatietoisesti ja toteuttaa traumatietoisuutta olemuksensa, sensitiivisen kohtaamisen sekä monipuolisten harjoitteiden ja apukeinojen avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin menetelmin. Tietoperusta koostui aiemmin tehdyistä tutkimuksista lauluinstrumentista, äänenkäytön muutoksista, psyykkisestä traumasta sekä traumatietoisuuden käsitteen määrittelystä. Aineisto kerättiin syys- ja lokakuussa 2023 teemahaastatteluiden muodossa. Haastateltavia oli kolme ja heidät kutsuttiin haastatteluun heidän kokemustensa sekä ammatillisten taitojensa perusteella liittyen psyykkisiin traumoihin. Aineisto analysoitiin teemoihin ja käsitteisiin jaottelemalla.
Tulokset esitellään seuraavien otsikoiden mukaisesti: psyykkisen trauman vaikutuksia ääneen, haastatelta- vien näkemyksiä äänen ja trauman yhteydestä, traumatietoisuus laulunopettajan roolissa, apukeinoja ja harjoitteita traumatietoiseen laulunopetukseen ja laulunopettajan oman hyvinvoinnin edistäminen. Erityisesti tuloksissa kävi ilmi sensitiivisyys sekä turvallisen tilan luomisen tärkeys oppimistilanteissa.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä havaittiin, että laulunopettaja voi kohdata oppilaan traumatietoisesti ja toteuttaa traumatietoisuutta olemuksensa, sensitiivisen kohtaamisen sekä monipuolisten harjoitteiden ja apukeinojen avulla.