Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma : case Courtyard by Marriott Tampere City
Arousva, Sara (2023)
Arousva, Sara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537567
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajayritykselle selkeä ja konkreettinen sosiaalisen median suunnitelma. Työ koostettiin kahdesta teoria osuudesta ja toiminnallisesta osuudesta - tarkoituksena lisätä ymmärrystä markkinoinnista ja sen merkityksestä niille, joille ala on vieras.
Työssä käsiteltiin ensin markkinoinnin teoriaa yleisestä näkökulmasta sekä käytiin läpi markkinoinnin eri osa-alueita. Lyhyesti käytiin läpi myös markkinointisuunnitelma ja sosiaalisen median markkinointisuunnitelman rakenne. Tämän jälkeen käsiteltiin hotellimarkkinointia ja sosiaalisen median osuutta hotellien markkinoinnissa. Teoriaosuudella pohjustettiin opinnäytetyön toiminnallista tuotosta.
Toiminnallisessa osuudessa käsiteltiin sosiaalisen median suunnittelua ja esiteltiin valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Suunnitelma on rakennettu toimeksiantajayritykselle vuotta 2024 ajatellen. Toiminnallinen osuus pohjautui teorialukuihin ja toimeksiantajan jo käytössä oleviin sosiaalisen median alustoihin. Suunnitelmaan sisällytettiin SWOT-analyysi, benchmarking-taulukko, tavoitteet ja mittarit, kohderyhmä ja ostajapersoona, kanavien valinta sekä sisältösuunnitelma toimeksiantajalle. Valmis suunnitelma toimii jatkossa pohjana toimeksiantajan sosiaalisen median markkinointisuunnitelmille.
Opinnäytetyön lopussa pohdittiin työtä kokonaisuutena ja käsiteltiin työn luotettavuutta. Työssä ei pohdittu tai analysoitu suunnitelman onnistumista tai vaikutuksia käytännössä, sillä totuudenmukaisten tulosten saamiseen menisi yli vuosi. Suunnitelman tuotos on tärkeä toimeksiantajalle, sillä sen avulla sosiaalisen median markkinointia on helpompi suunnitella jatkossa pitkäjänteisesti ja tuloksellisesti.
Työssä käsiteltiin ensin markkinoinnin teoriaa yleisestä näkökulmasta sekä käytiin läpi markkinoinnin eri osa-alueita. Lyhyesti käytiin läpi myös markkinointisuunnitelma ja sosiaalisen median markkinointisuunnitelman rakenne. Tämän jälkeen käsiteltiin hotellimarkkinointia ja sosiaalisen median osuutta hotellien markkinoinnissa. Teoriaosuudella pohjustettiin opinnäytetyön toiminnallista tuotosta.
Toiminnallisessa osuudessa käsiteltiin sosiaalisen median suunnittelua ja esiteltiin valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Suunnitelma on rakennettu toimeksiantajayritykselle vuotta 2024 ajatellen. Toiminnallinen osuus pohjautui teorialukuihin ja toimeksiantajan jo käytössä oleviin sosiaalisen median alustoihin. Suunnitelmaan sisällytettiin SWOT-analyysi, benchmarking-taulukko, tavoitteet ja mittarit, kohderyhmä ja ostajapersoona, kanavien valinta sekä sisältösuunnitelma toimeksiantajalle. Valmis suunnitelma toimii jatkossa pohjana toimeksiantajan sosiaalisen median markkinointisuunnitelmille.
Opinnäytetyön lopussa pohdittiin työtä kokonaisuutena ja käsiteltiin työn luotettavuutta. Työssä ei pohdittu tai analysoitu suunnitelman onnistumista tai vaikutuksia käytännössä, sillä totuudenmukaisten tulosten saamiseen menisi yli vuosi. Suunnitelman tuotos on tärkeä toimeksiantajalle, sillä sen avulla sosiaalisen median markkinointia on helpompi suunnitella jatkossa pitkäjänteisesti ja tuloksellisesti.