Stödet vid ADHD diagnos för hela familjen : Stödbroshyr för familj med ADHD barn
Lundvik, Theresia (2023)
Lundvik, Theresia
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337004
Tiivistelmä
Syftet med utvecklingsarbetet är att beskriva hur man som professionell inom vården kan bemöta en familj som har barn med misstanke om neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Eftersom det i dagens samhälle det är många som har fått ADHD diagnos, både unga och vuxna, men ännu är många ovetande om vad ADHD innebär. I utvecklingsarbetet beskrivs teoretisk bakgrund om diagnosen ADHD och stöd som ger positivt resultat för barnets utveckling. Eftersom man vet idag att det är viktigt att ingripa i ett tidigt skede för att stöda barnet och familjen, är det bra att både hälsovårdare och lärare förstår vilka utmaningar som kan förekomma hos barn med neuropsykiatrisk-diagnos. Frågeställningarna är; Hur kan professionella inom vården stöda familjen med barn innan besked om ADHD diagnos? Vilken service finns i svenska Österbotten till familjer innan ADHD diagnosbesked?
Metoden som använts är inspirerad av scoping review, materialet som använts är tre vetenskapliga artiklar och olika föreningarnas hemsidor. Informationen som framkommit i sökningen har sammankopplats till text som är inriktad på familjer som bor i Österbotten Finland som pratar svenska. Utöver detta görs en broschyr som kan delas ut på olika barnrådgivningar och skolhälsovård.
Studien visar att det är viktigt med tidigt ingripande för att stöda barnet och familjen bäst. Det är viktigt att ett bra stöd finns under barndomen, eftersom det formar den vuxna människan. Det behövs bra vuxna förebilder men även olika stödåtgärder är viktiga för barnens psykiska och fysiska välmående. The purpose of the development work is to describe how a healthcare professional can respond to a family that has a child with suspected neuropsychiatric impairment. Because today there are many people who have been diagnosed with ADHD, both young and adults, but many are still unaware of what ADHA means. The development work describes the theoretical background of the diagnosis of ADHD and support that gives positive results for the child’s development. Because it is known today that it is important to intervene at an early stage to support the child and the family, it is good that both health care providers and teachers understand the challenges that can occur in children with a neuropsychiatric diagnosis. The questions are, How can healthcare professionals support the family with children before an ADHD diagnosis is announced? What service is available in Swedish Ostrobothnia for families before an ADHD diagnosis?
The method used is inspired by scoping review, the material used is scientific articles and the websites of various associations. The information that emerged in the search has been combined into text that is aimed at families living in Ostrobothnia Finland who speak Swedish. In addition to this, a brochure is made that can be distributed at various child counseling and school health services.
The study shows that early intervention is important to best support the child and family. It is important that there is good support during childhood because it shapes the adult person. Children need good adult models around them, but various support measures are also important for the children’s mental and physical well-being.
Metoden som använts är inspirerad av scoping review, materialet som använts är tre vetenskapliga artiklar och olika föreningarnas hemsidor. Informationen som framkommit i sökningen har sammankopplats till text som är inriktad på familjer som bor i Österbotten Finland som pratar svenska. Utöver detta görs en broschyr som kan delas ut på olika barnrådgivningar och skolhälsovård.
Studien visar att det är viktigt med tidigt ingripande för att stöda barnet och familjen bäst. Det är viktigt att ett bra stöd finns under barndomen, eftersom det formar den vuxna människan. Det behövs bra vuxna förebilder men även olika stödåtgärder är viktiga för barnens psykiska och fysiska välmående.
The method used is inspired by scoping review, the material used is scientific articles and the websites of various associations. The information that emerged in the search has been combined into text that is aimed at families living in Ostrobothnia Finland who speak Swedish. In addition to this, a brochure is made that can be distributed at various child counseling and school health services.
The study shows that early intervention is important to best support the child and family. It is important that there is good support during childhood because it shapes the adult person. Children need good adult models around them, but various support measures are also important for the children’s mental and physical well-being.