Käyttäjäkokemus- ja käyttöliittymäsuunnittelu virtuaalitodellisuuden oppimisympäristössä
Argillander, Rosa (2023)
Argillander, Rosa
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537564
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja toimi Xamk Game Studios, ja se oli osana virtuaalisen oppimisympäristön projektia, joka toteutettiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sosiaalialan opiskelijoiden käyttöön. Projektin toteutti tiimi, joka koostui neljästä eri aihealueen asiantuntijasta, jossa toimin käyttäjäkokemus-, käyttöliittymä ja ympäristösuunnittelijana. Opinnäytetyössä keskityttiin käyttäjäkokemussuunnitteluun, sivuten käyttöliittymäsuunnittelua.
Opinnäytetyössä avataan perinteisen ja virtuaalitodellisuuden käyttäjäkokemus- ja käyttöliittymäsuunnittelun eroja, ja se toimii materiaalina uudesta aiheesta sekä auttaa lukijoita ymmärtämään virtuaalitodellisuuden käyttäjäkokemus- ja käyttöliittymäsuunnittelua.
Painopisteenä opinnäytetyössä oli virtuaalitodellisuuden oppimisympäristön käyttäjäkokemussuunnittelu, käyttäen sen periaatteita ja menetelmiä. Työssä toteutettiin käyttäjätutkimusta haastatteluilla ja suoritettiin käytettävyystestausta ulkopuolisten testaajien toimesta, jotta lopputuote saatiin vastaamaan käyttäjien tarpeita ja toiveita.
Käyttäjäkokemussuunnittelun avulla saadaan syvällistä ymmärrystä käyttäjistä. Virtuaalitodellisuuden suunnittelu poikkeaa perinteisestä käyttäjäkokemussuunnittelusta, ja siinä on otettava huomioon suurempi näkökenttä, 360 asteen maailma ja että syvyydet ja etäisyydet ovat kolmantena ulottuvuutena.
Käyttöliittymäsuunnittelu keskittyy käyttäjien ja teknologian välisen vuorovaikutuksen luomiseen hyödyntämällä interaktiivisia elementtejä ja niiden sijoittelua. Visuaalisella suunnittelulla pyritään helpottamaan tuotteen käyttöä, keskittyen käyttäjälle näkyvien elementtien luomiseen ja sijoitteluun.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi käyttäjäkeskeisesti suunniteltu helppokäyttöinen käyttöliittymä, joka vastaa käyttäjien tarpeita ja odotuksia ja ottaa huomioon erityisesti virtuaalitodellisuuden teknologiaan tottumattomat käyttäjät. Testaustilaisuuksien palautteiden mukaan käyttöliittymä oli ammattimainen ja visuaalisesti toimiva. Käyttäjätutkimusta, testausta ja tuotekehitystä jatkokehityksen kannalta olisi voinut toteuttaa lisää tuotteen käyttöönoton jälkeen.
Projektilla voidaan osoittaa, että virtuaalitodellisuuden käyttäminen oppimisympäristönä on mahdollista ja hyödyllistä opetusmenetelmänä. This thesis was commissioned by Xamk Game Studios as part of a virtual learning environment project for South-Eastern Finland University of Applied Sciences' students of social services. I worked as a user experience, interface, and environment designer in a team of four experts from different fields.
User experience design provides profound insights into user behaviors. Designing for virtual reality involves considerations such as a broader field of view, a 360-degree world, and the third dimension of depth and distance.
Interface design concentrated on creating "user-technology" interaction through interactive elements and strategic placement. Visual design aims to facilitate the use of the product, focusing on the creation and placement of elements visible to the user.
The focus of the thesis was on user experience design in the virtual reality learning environment, using its principles and methods also referring to user interface design. User research, conducted through interviews and usability testing by an external testing group, ensured the final product meeting the user needs. The thesis explored the differences between traditional and virtual reality user experience and interface design, serving as source material for the new topic and helping readers understand the design principles of virtual reality user experience and interface design.
The outcome was a user-centered and friendly interface serving the needs of users, especially those unfamiliar with virtual reality. Testing feedback indicated a professional and visually functional interface. Further user research, testing, and product development post-implementation could have been beneficial. The project demonstrated that using virtual reality as a learning environment would be possible and useful as a learning method.
Opinnäytetyössä avataan perinteisen ja virtuaalitodellisuuden käyttäjäkokemus- ja käyttöliittymäsuunnittelun eroja, ja se toimii materiaalina uudesta aiheesta sekä auttaa lukijoita ymmärtämään virtuaalitodellisuuden käyttäjäkokemus- ja käyttöliittymäsuunnittelua.
Painopisteenä opinnäytetyössä oli virtuaalitodellisuuden oppimisympäristön käyttäjäkokemussuunnittelu, käyttäen sen periaatteita ja menetelmiä. Työssä toteutettiin käyttäjätutkimusta haastatteluilla ja suoritettiin käytettävyystestausta ulkopuolisten testaajien toimesta, jotta lopputuote saatiin vastaamaan käyttäjien tarpeita ja toiveita.
Käyttäjäkokemussuunnittelun avulla saadaan syvällistä ymmärrystä käyttäjistä. Virtuaalitodellisuuden suunnittelu poikkeaa perinteisestä käyttäjäkokemussuunnittelusta, ja siinä on otettava huomioon suurempi näkökenttä, 360 asteen maailma ja että syvyydet ja etäisyydet ovat kolmantena ulottuvuutena.
Käyttöliittymäsuunnittelu keskittyy käyttäjien ja teknologian välisen vuorovaikutuksen luomiseen hyödyntämällä interaktiivisia elementtejä ja niiden sijoittelua. Visuaalisella suunnittelulla pyritään helpottamaan tuotteen käyttöä, keskittyen käyttäjälle näkyvien elementtien luomiseen ja sijoitteluun.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi käyttäjäkeskeisesti suunniteltu helppokäyttöinen käyttöliittymä, joka vastaa käyttäjien tarpeita ja odotuksia ja ottaa huomioon erityisesti virtuaalitodellisuuden teknologiaan tottumattomat käyttäjät. Testaustilaisuuksien palautteiden mukaan käyttöliittymä oli ammattimainen ja visuaalisesti toimiva. Käyttäjätutkimusta, testausta ja tuotekehitystä jatkokehityksen kannalta olisi voinut toteuttaa lisää tuotteen käyttöönoton jälkeen.
Projektilla voidaan osoittaa, että virtuaalitodellisuuden käyttäminen oppimisympäristönä on mahdollista ja hyödyllistä opetusmenetelmänä.
User experience design provides profound insights into user behaviors. Designing for virtual reality involves considerations such as a broader field of view, a 360-degree world, and the third dimension of depth and distance.
Interface design concentrated on creating "user-technology" interaction through interactive elements and strategic placement. Visual design aims to facilitate the use of the product, focusing on the creation and placement of elements visible to the user.
The focus of the thesis was on user experience design in the virtual reality learning environment, using its principles and methods also referring to user interface design. User research, conducted through interviews and usability testing by an external testing group, ensured the final product meeting the user needs. The thesis explored the differences between traditional and virtual reality user experience and interface design, serving as source material for the new topic and helping readers understand the design principles of virtual reality user experience and interface design.
The outcome was a user-centered and friendly interface serving the needs of users, especially those unfamiliar with virtual reality. Testing feedback indicated a professional and visually functional interface. Further user research, testing, and product development post-implementation could have been beneficial. The project demonstrated that using virtual reality as a learning environment would be possible and useful as a learning method.