Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Nanite-tekniikan hyödyt 3D-mallien käsittelemisestä Unreal Engine 5 -pelimoottorilla

Valtteri, Saikkonen (2023)

 
Avaa tiedosto
Saikkonen_Valtteri.pdf (2.316Mt)
Lataukset: 


Valtteri, Saikkonen
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537587
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Unreal Engine 5 -pelimoottorissa olevaa Nanite-renderöintitekniikkaa ja sen tuomia hyötyjä 3D-mallien käsittelemisessä ja niiden pelillistämisessä. Opinnäytetyö on tehty Xamk Game Studios - ja Xamk ProRak -hankkeille, joiden tavoitteina on edistää peliohjelmointia, pelillistämistä ja rakennussuunnittelua, sekä löytää ratkaisuja suurten 3D-mallien optimointiin ja niiden käsittelyyn liittyviin ongelmiin.

Opinnäytetyössä tutustutaan pelillistämiseen, Unreal Engine 5 -pelimoottoriin ja sen ominaisuuksiin, joista tarkemmin perehdytään Nanite-tekniikkaan. Työssä myös käydään läpi ja opastetaan Unreal Engine 5 pelimoottorissa olevien profilointityökalujen käyttöä. Siinä kerrotaan, miten ja mitä tietoa niillä voidaan kerätä ja kuinka sitä tietoa voidaan analysoida ja hyödyntää projektien optimoinnissa. Näitä työkaluja hyödynnetään myös opinnäytetyössä Nanitetekniikan tuomien hyötyjen selvittämiseen ja niiden toteamiseen.

Työtä varten tehtiin kaksi Unreal Engine 5 -projektia, joissa molemmissa oli kohteena Pieksämäen Hiekanpään yläkoulun 3D-malli. Yhteen projekteista oli otettu Nanite-renderöintitekniikka sekä verkkomalli käyttöön. Toiseen projektiin taas Unreal Engine 5 -pelimoottorin perinteinen renderöintitekniikka ja kolmioverkkomalli. Näitä projekteja analysoitiin ja vertailtiin Profiler ja Unreal Insights -profilointityökaluilla. Lopputuloksena saatiin todennettua, että Nanitetekniikka parantaa selvästi raskaita 3D-malleja sisältävien ohjelmien suorituskykyä ja kykyä käsitellä suuria kohteita.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste