Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hankinnan kehittäminen

Salminen, Riitta (2014)

Avaa tiedosto
Opinnaytetyo2014.pdf (1.775Mt)
Lataukset: 


Salminen, Riitta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111015402
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää FluidHouse Oy:n hankintoja. Kehitystä tukemaan laadittiin mittaristo sekä toimintamalleja, kuinka toimittajayhteistyötä voitaisiin kehittää uudelle tasolle. FluidHouse Oy oli työn tilaaja.

Työn ensimmäisessä vaiheessa tutkittiin ja analysoitiin hankinnan vuoden 2013 tietoja toimittaja määrien ja hankintojen jakautumisen suhteen. Tiedot saatiin excel-tiedostoina yrityksen tuotan-nonohjausjärjestelmästä. Tiedostoista saatiin selville kuinka hankinnat ovat vaihdelleet vuonna 2013 kuukausittain ja vuosineljänneksittäin, kuinka paljon eri tuoteryhmien osuudet hankinnoista ovat olleet sekä yhden toimittajan osuus kokonaishankinnoista. Näiden tietojen pohjalta saatiin selville hankinnan nykytila. Saatujen tietojen pohjalta laadittiin toisessa vaiheessa Spend-analyysi sekä portfolioanalyysi. Analyyseissä hankintoja tarkasteltiin ja jaoteltiin eri tavoin, jolloin eri tuoteryhmien erityispiirteet saatiin selville. Näiden tuoteryhmien erityispiirteiden pohjalta tulee kehittää toimittajayhteistyötä toivottuun suuntaan. Portfolioanalyysin mukaisesti jokainen neljästä eri ryh-mästä tarvitsee erilaisen lähestymistavan.

Hankinnasta puuttuivat selkeät hankintaa kuvaavat mittarit. Mittarit valittiin tukemaan koko yrityksen toimintaa. Parhaiten yritykselle sopivat mittarit ovat toimittajien toimitusvarmuus, varastonarvon kehitys sekä toimittajareklamaatiot. Tulevaan tietojärjestelmämuutoksessa otetaan huomioon uudet mittarit, jolloin niiden käyttö helpottuu ja nopeutuu.

Tutkimuksen perusteella hankinta on tällä hetkellä hajanaista. Työn tuloksena saadut kehitysehdo-tukset sekä uudet mittarit tuovat paremmin tietoa johtajien tarkasteltavaksi. Lisäksi toimittajayh-teistyön kehittäminen on suuremmassa mittakaavassa kannattavaa, vaikka edistys tapahtuu hitaasti. Yrityksen on valittava tärkeimmät toimittajat, joiden kanssa yhteistyöhön panostetaan tulevai-suudessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste