Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Hakukoneoptimointi : kirjaverkkokaupan hakukonenäkyvyyden kehittäminen

Pylkkänen, Marko (2023)

 
Avaa tiedosto
Pylkkanen_Marko.pdf (2.964Mt)
Lataukset: 


Pylkkänen, Marko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537590
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Antikvaari.fi-kirjaverkkokaupan hakukonenäkyvyyttä ja tätä kautta kasvattaa sivuston kävijämääriä sekä myyntiä. Työn toimeksiantajana oli Kirjaverkko Oy, joka omistaa edellä mainitun palvelun. Palvelussa toimii useita eri kauppiaita, jotka myyvät pääasiassa uusia sekä käytettyjä kirjoja, mutta myös muuta käytettyä tavaraa. Tässä opinnäytetyössä toteutettiin hakukonenäkyvyyden parantamiseen tähtääviä kehitystoimia. Sen lisäksi työssä tutkittiin hakukoneiden toimintaa yleisellä tasolla sekä käytännön keinoja sivuston hakukonenäkyvyyden kehittämiseen. Toimeksiantaja teetti SEO-auditoinnin digitaaliseen markkinointiin perehtyneellä Hopkins Oy:llä, jonka raportin pohjalta muutoksia toteutettiin. Työn tuloksia arvioitiin seuraamalla sivuston hakukonenäkyvyyttä ja klikkausprosentteja yli vuoden ajalta – elokuun 2022 alusta lokakuun 2023 loppuun.
Hakukonenäkyvyyden parantamiseksi sivustolle tehtiin niin sisällöllisiä kuin rakenteellisiakin muutoksia. Yhtenä suurimpana muutoksena yksittäiset tuotesivut poistettiin käytöstä ja kirjojen ostaminen siirrettiin niin kutsutuille teossivuille, joiden alle samanlaiset myyntikappaleet koottiin tuotelistaksi. Teossivuille myös lisättiin uudenlaista sisältöä, kuten teoksen esittelyteksti ja käyttäjien tekemiä kirja-arvosteluja. Näiden muutosten avulla teossivujen sisältämiä avainsanoja ja sisältöä saadaan paremmin nostettua hakutuloksiin sen sijaan, että samankaltaisia tuotesivuja olisi jopa satoja kappaleita, jolloin hakukoneen on vaikea valita hakutuloksiin nostettavaa sivua.
Työn aluksi toimeksiantaja oli määritellyt 20 avainsanaa, joiden kautta sivuston hakukonenäkyvyyttä lähdettiin varsinkin työn alussa kehittämään. Tilastojen mukaan sivuston sijoittuminen näillä avainsanoilla parani huomattavasti, mutta aivan hakutulosten kärkipaikoille Antikvaari ei kuitenkaan päässyt. Kokonaisuudessaan sivuston sijoittuminen hakutuloksissa ei kehittynyt merkittävästi ja sivustolle johtavien klikkausten määrä pysyi käytännössä samana koko seurantajakson ajan. Sivuston hakukonenäkyvyys kuitenkin kehittyi ja sivusto nousi hakutuloksiin yhä useammin. Tuloksista voidaan päätellä, että optimointityö on joiltain osin onnistunut, mutta vaatii kuitenkin vielä kehitettävää.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste